برنامه‌ریزی برای رشد تعداد، فعالیت‌ها و بازار حوزه دانش بنیان در مجلس

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۹۱۸۹ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
برنامه‌ریزی برای رشد تعداد، فعالیت‌ها و بازار حوزه دانش بنیان در مجلس

برنامه‌ریزی برای رشد تعداد، فعالیت‌ها و بازار حوزه دانش بنیان در مجلس

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یازدهم با تاکید بر اینکه سهم حوزه دانش بنیان از اقتصاد کشور باید به شدت توسعه پیدا کند، گفت: ما ظرفیت نیروی انسانی، دانشی، فناوری و نوآوری بالقوه زیادی داریم که باید از آن استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر عبدالحسین روح الامینی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه‌های مجلس یازدهم برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان، به اجماع حداکثری نمایندگان در این حوزه اشاره کرد و گفت: بنای ما در مجلس جدید اجماع کلی نمایندگان در حوزه علم و فناوری، حوزه‌های دانش بنیان و بهداشت و درمان و سلامت است، به این معنی که اگر قانونی برای ارتقای سطح سیاست‌گذاری و تصمیمات ملی برای حمایت از این حوزه‌ها مطرح می‌شود به گونه‌ای باشد که بالای 220 رای بیاورد و وارد مسائل اختلافی مجلس نشود.

وی بر ارتقای حمایت‌های کشوری در این حوزه تاکید و تصریح کرد: کارهایی که در زیست بوم نوآوری کشور انجام می‌شود به لحاظ کیفی بسیار خوب است ولی از لحاظ کمی مانند تعداد شرکت‌ها، حجم فعالیت، بازار صادرات و نوع حمایت‌هایی که از این جامعه انجام می‌شود باید 10 تا 100 برابر ارتقاء پیدا کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ابعاد اقتصادی حوزه دانش بنیان را نسبت به صنایع بزرگ کشور خیلی کوچک عنوان کرد و گفت: ابعاد اقتصادی حوزه دانش بنیان در مقایسه با صنایع دیگر کشور مثل نفت و گاز و معادن خیلی کوچک است و باید بزرگتر شود. ما در کمیسیون‌های مختلف چون کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون بهداشت و کمیسیون صنایع تمامی تلاش خود را بکار می‌بریم که در وضع قوانین و انجام نظارت‌ها به گونه‌ای عمل شود که حوزه‌های دانش بنیان جزو حوزه‌های اجماعی کشوری مثل بحث وحدت ملی و امنیت ملی قرار بگیرد و همه برای رشد این حوزه پای کار بیایند.

روح‌الامینی ادامه داد: در حال حاضر سهم جامعه فناوری و نوآوری کشور از اقتصاد کشور کوچک و مینیاتوری است و ابعاد آن با حوزه های دیگر کشور قابل مقایسه نیست. بنابراین سهم حوزه دانش بنیان از اقتصاد کشور باید به شدت توسعه پیدا کند. ما ظرفیت نیروی انسانی، دانشی، فناوری و نوآوری بالقوه زیادی داریم که باید تشدید شود .

وی به اقداماتی که در مجلس برای ارتقای سهم بازار فناوری و دانش بنیان کشور از اقتصاد می‌توان انجام داد اشاره کرد: برای توسعه این حوزه می‌توان در زمینه بهره برداری از صندوق توسعه ملی یا ارائه تشویق‌های صادراتی اقداماتی انجام داد و به صورت کلی در تمامی مسائلی که به صورت عام در مجلس مطرح است سهم علم و فناوری، نوآوری و تحقیقاتی و دانش بنیان باید ده‌ها برابر شود.

نماینده تهران در مجلس در پایان درباره صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تاکید کرد: صندوق بودجه و امکانات بسیار کمی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در اکوسیستم نوآوری کشور در اختیار دارد و با توجه به اهدافی که در سطح کشور برای این حوزه درنظر گرفته شده است این مقدار سرمایه جوابگو نیست. صندوق نوآوری از ابتدای تاسیس به کندی حرکت کرد و اقداماتش باید شتاب بیشتری بگیرد، به عبارت دیگر رشد صندوق خطی بوده است و باید شتاب لگاریتمی پیدا کند.

 

 

کلید واژه ها: برنامه ریزی- فعالیتها- بازار- دانش بنیان- مجلس- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :