مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ

تعداد بازدید:۱۲۱۲۳
مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ

 

 

مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ

 

 

 

 

 

مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ در در راستای دستیابی به اهداف دانشگاه در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین به منظور ایجاد اشتغال و ترغیب دانشجویان و اساتید به سوی اقتصاد دانش بنیان و ایجاد کسب وکارهای نوپای خلاق و یا دانش بنیان تشکیل شده است. این مرکز به عنوان یکی از زیر مجموعه‌‏های بنیاد توسعه کسب وکار دانشگاه فعالیت می‌‏نماید.

مرکز نوآوری و شکوفایی با هدف توسعه کارآفرینی و کمک به توسعه و تنوع بخشی خدمات دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ظرفیت­‌های جهاددانشگاهی و پارک از طریق موارد زیر راه‌اندازی شده است:

  • پیشنهاد سیاست‌­ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌­ها و نوآوری­‌های کسب و کار در راستای تجاری‌­سازی طرح‏‌های پژوهشی، فناورانه و ایده‌­های آموزشی،
  • ارایه خدمات تخصصی، پژوهشی، تولیدی، خدماتی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه‌­های مختلف در دانشگاه،
  • جذب و پذیریش ایده‌‏ها و طرح‌های نوآورانه و خلاقانه دانشجویان، اساتید به منظور کمک به اجرایی نمودن آنها در قالب کسب و کارهای مستقل و نوپا،
  • ایجاد فضای کارآفرینی و ارزش‌‏آفرینی برای دانشجویان،
  • جذب افراد توانمند و ارایه خدمات به آنها به منظور راه‌‏اندازی کسب و کارهای نوآور،

 

در مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ تمامی دانشجویان، اساتید و... می‌توانند ایده‌‏های اولیه خود را با دریافت خدمات حمایتی از مرکز، اجرایی نمایند. در این مرکز ابتدا ایده‌‏های مطرح شده مورد داوری و بررسی اولیه قرار می‌‏گیرد و پس از تأیید داوران وارد مرحله پذیریش در مرکز خواهد شد. در مرحله پذیریش با صاحبان ایده بر روی نحوه چگونگی، میزان حمایت و سهم مشارکت دانشگاه توافق خواهد شد. برای این منظور میزان حداقل و حداکثر میزان سهام دانشگاه با توجه به شرایط هر ایده متغیر می‌‏باشد. پس از طی مراحل اجرای ایده و ساخت محصول قابل پذیرش (MVP) تیم نوپا و یا استارت آپ می‌‏تواند مراحل قانونی ثبت شرکت خود را ثبت نماید. هنگام ثبت شرکت نیز توافقات مورد بررسی مجدد قرار می‌‏گیرد. پس از آن نیز شرکت ثبت شده می‌‏تواند یکی از مسیرهای زیر را به اختیار خود طی نماید:

  • ورود به بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه برای شرکت‌‏هایی که جنبه ارایه خدمات و یا محصول غیردانش‌بنیان دارند و صرفاً درآمدزا می‌‏باشند.
  • ورود به پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برای شرکت‌‏هایی که تمایل به دریافت خدمات پارکی مانند معرفی به عنوان شرکت خلاق، دانش بنیانی و ... دارند. 
  • ورود به سایر عناصر اکوسیستم کارآفرینی مانند شتاب‌دهنده‌‏ها و کارخانه‌‏های نوآوری، مراکز رشد و ...،
  • واگذاری کامل سهام دانشگاه به شرکت براساس ارزش تعیین شده و خروج کامل دانشگاه از مشارکت شرکت،
  • خارج شدن از اکوسیستم کارآفرینی و فعالیت به صورت یک شرکت مستقل.

همچنین اصلی‌‏ترین تفاوت این مرکز با پارک ملی علوم و فناوری‌‏های نرم و صنایع فرهنگی، در خصوص سطح و نحوه پذیریش ایده‌‏ها و تیم‌‏ها می‌‏باشد. به این منظور که در مرکز ایده‏‌ها در مراحل ابتدایی مورد پذیرش و پرورش قرار می‏‌گیرند. به عبارت دیگر مخاطب اصلی مرکز افراد با ایده‌‏های اولیه و نوپا می‌‏باشند که پس از طی فرآیندهای پیش‌‏شتاب‌دهی و شتاب‌دهی در صورت موفقیت و ثبت به صورت شرکت تازه آماده ورود به مجموعه پارک می‌‏شوند. در واقع پارک، شرکت‌‏ها و  تیم‌‏های شتاب‌دهی شده و بالغ‌تر که با موفقیت از مرکز خارج شده‌‏اند، را با فرآیندهای مخصوص به خود پذیرش خواهد کرد.

به طور کلی مرکز نوآوری و شکوفایی که بخشی از وظایف آن ارایه خدمان پیش‌‏شتاب‌دهی و شتاب‌دهی می‌‏باشد که در نقش یک انکوباتور، منابع مورد نیاز پارک از جمله شرکت‌‏های بالغ‌‏تر را فراهم می‏کند. به عبارت دیگر یکی از منابع تأمین‏ پارک در حوزه تیم‌‏ها و شرکت‌‏ها می‌‏باشد. 

مکان فیزیکی و فضای کار اشتراکی این مرکز در دانشگاه علم و فرهنگ قرار دارد که به صورت کامل تجهیز شده است و در حال حاضر پذیرای صاحبان ایده و تیم های نوآور است.

خدمات مرکز شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برگزاری پیش رویداد و رویدادهای نوین کارآفرینانه جهت شناسایی و توانمندسازی افراد علاقمند و مستعد در زمینه فناروی
  • تأمین دفتر کار برای تیم‌های علاقه‌مند کسب و کارهای نوپا در یک بازه زمانی مشخص
  • ارایه مشاوره به کسب وکارهای نوپا
  • مشارکت در طرح‌های شاخص و بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات
  • تأمین سرمایه و یا شناسایی سرمایه‌گذار مناسب برای کسب و کارهای موفق
  • معرفی کسب و کارهای برتر به مراکز رشد یا صنعت
  • ایجاد شبکه‌ای برای ارتباط مخترعین و مبتکرین و کمک به تیم‌سازی

مخاطبان مرکز نیز می‏‌توانند کلیه دانشجویان دانشگاه‏‌ها، اساتید، صاحبان ایده، افراد نخبه و کارآفرین و دانش‌آموختگان دانشگاه باشند. از آنجایی که مرکز خواهان تبادل و انتقال تجربیات و دانش میان داخل و خارج از دانشگاه می‏‌باشد، افراد خارج از دانشگاه نیز می‌‏توانند از خدمات مرکز به شرط بهره‌‏مندی از توان دانشجویان دانشگاه و مشارکت دادن آنها در فعالیت‏‌های کسب و کار خود استفاده نمایند.

 

 

کلید واژه ها: مرکز نوآوری- دانشگاه علم و فرهنگ- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی