مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ
مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ
مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ در در راستای دستیابی به اهداف دانشگاه در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین به منظور ایجاد اشتغال و ترغیب دانشجویان و اساتید به سوی اقتصاد دانش بنیان و ایجاد کسب وکارهای نوپای خلاق و یا دانش بنیان تشکیل شده است. این مرکز به عنوان یکی از زیر مجموعههای بنیاد توسعه کسب وکار دانشگاه فعالیت مینماید.
مرکز نوآوری و شکوفایی با هدف توسعه کارآفرینی و کمک به توسعه و تنوع بخشی خدمات دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ظرفیتهای جهاددانشگاهی و پارک از طریق موارد زیر راهاندازی شده است:
- پیشنهاد سیاستها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافتهها و نوآوریهای کسب و کار در راستای تجاریسازی طرحهای پژوهشی، فناورانه و ایدههای آموزشی،
- ارایه خدمات تخصصی، پژوهشی، تولیدی، خدماتی و کسب و کارهای مرتبط با حوزههای مختلف در دانشگاه،
- جذب و پذیریش ایدهها و طرحهای نوآورانه و خلاقانه دانشجویان، اساتید به منظور کمک به اجرایی نمودن آنها در قالب کسب و کارهای مستقل و نوپا،
- ایجاد فضای کارآفرینی و ارزشآفرینی برای دانشجویان،
- جذب افراد توانمند و ارایه خدمات به آنها به منظور راهاندازی کسب و کارهای نوآور،
در مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه علم و فرهنگ تمامی دانشجویان، اساتید و... میتوانند ایدههای اولیه خود را با دریافت خدمات حمایتی از مرکز، اجرایی نمایند. در این مرکز ابتدا ایدههای مطرح شده مورد داوری و بررسی اولیه قرار میگیرد و پس از تأیید داوران وارد مرحله پذیریش در مرکز خواهد شد. در مرحله پذیریش با صاحبان ایده بر روی نحوه چگونگی، میزان حمایت و سهم مشارکت دانشگاه توافق خواهد شد. برای این منظور میزان حداقل و حداکثر میزان سهام دانشگاه با توجه به شرایط هر ایده متغیر میباشد. پس از طی مراحل اجرای ایده و ساخت محصول قابل پذیرش (MVP) تیم نوپا و یا استارت آپ میتواند مراحل قانونی ثبت شرکت خود را ثبت نماید. هنگام ثبت شرکت نیز توافقات مورد بررسی مجدد قرار میگیرد. پس از آن نیز شرکت ثبت شده میتواند یکی از مسیرهای زیر را به اختیار خود طی نماید:
- ورود به بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه برای شرکتهایی که جنبه ارایه خدمات و یا محصول غیردانشبنیان دارند و صرفاً درآمدزا میباشند.
- ورود به پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برای شرکتهایی که تمایل به دریافت خدمات پارکی مانند معرفی به عنوان شرکت خلاق، دانش بنیانی و ... دارند.
- ورود به سایر عناصر اکوسیستم کارآفرینی مانند شتابدهندهها و کارخانههای نوآوری، مراکز رشد و ...،
- واگذاری کامل سهام دانشگاه به شرکت براساس ارزش تعیین شده و خروج کامل دانشگاه از مشارکت شرکت،
- خارج شدن از اکوسیستم کارآفرینی و فعالیت به صورت یک شرکت مستقل.
همچنین اصلیترین تفاوت این مرکز با پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، در خصوص سطح و نحوه پذیریش ایدهها و تیمها میباشد. به این منظور که در مرکز ایدهها در مراحل ابتدایی مورد پذیرش و پرورش قرار میگیرند. به عبارت دیگر مخاطب اصلی مرکز افراد با ایدههای اولیه و نوپا میباشند که پس از طی فرآیندهای پیششتابدهی و شتابدهی در صورت موفقیت و ثبت به صورت شرکت تازه آماده ورود به مجموعه پارک میشوند. در واقع پارک، شرکتها و تیمهای شتابدهی شده و بالغتر که با موفقیت از مرکز خارج شدهاند، را با فرآیندهای مخصوص به خود پذیرش خواهد کرد.
به طور کلی مرکز نوآوری و شکوفایی که بخشی از وظایف آن ارایه خدمان پیششتابدهی و شتابدهی میباشد که در نقش یک انکوباتور، منابع مورد نیاز پارک از جمله شرکتهای بالغتر را فراهم میکند. به عبارت دیگر یکی از منابع تأمین پارک در حوزه تیمها و شرکتها میباشد.
مکان فیزیکی و فضای کار اشتراکی این مرکز در دانشگاه علم و فرهنگ قرار دارد که به صورت کامل تجهیز شده است و در حال حاضر پذیرای صاحبان ایده و تیم های نوآور است.
خدمات مرکز شامل موارد زیر میباشد:
- برگزاری پیش رویداد و رویدادهای نوین کارآفرینانه جهت شناسایی و توانمندسازی افراد علاقمند و مستعد در زمینه فناروی
- تأمین دفتر کار برای تیمهای علاقهمند کسب و کارهای نوپا در یک بازه زمانی مشخص
- ارایه مشاوره به کسب وکارهای نوپا
- مشارکت در طرحهای شاخص و بازاریابی و تجاریسازی محصولات
- تأمین سرمایه و یا شناسایی سرمایهگذار مناسب برای کسب و کارهای موفق
- معرفی کسب و کارهای برتر به مراکز رشد یا صنعت
- ایجاد شبکهای برای ارتباط مخترعین و مبتکرین و کمک به تیمسازی
مخاطبان مرکز نیز میتوانند کلیه دانشجویان دانشگاهها، اساتید، صاحبان ایده، افراد نخبه و کارآفرین و دانشآموختگان دانشگاه باشند. از آنجایی که مرکز خواهان تبادل و انتقال تجربیات و دانش میان داخل و خارج از دانشگاه میباشد، افراد خارج از دانشگاه نیز میتوانند از خدمات مرکز به شرط بهرهمندی از توان دانشجویان دانشگاه و مشارکت دادن آنها در فعالیتهای کسب و کار خود استفاده نمایند.