شیوه مطلوبی به نام «هم‌سرمایه‌گذاری»؛ حمایت از طرح‌های نوآورانه توسعه می‌یابد

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۲۳۶ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
شیوه مطلوبی به نام «هم‌سرمایه‌گذاری»؛ حمایت از طرح‌های نوآورانه توسعه می‌یابد

شیوه مطلوبی به نام «هم‌سرمایه‌گذاری»؛ حمایت از طرح‌های نوآورانه توسعه می‌یابد

 

با توجه به آنکه تحول واقعی در حوزه اقتصاد و فناوری از دل بخش خصوصی واقعی می‌جوشد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از گذشته توجه به روش‌های مانند هم سرمایه‌گذاری را جهت تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور در نظر گرفته است.

در طول بیش از 6 سالی که از ایجاد تحول بنیادین در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور می‌گذرد، ابزارهای مالی مختلفی برای حمایت از این زیست بوم، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است. ایجاد تنوع در ابزارهای مالی دلایل مختلفی دارد، یکی از این دلایل، عدم کارایی تسهیلات دولتی در توسعه همه‌جانبه فناوری است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیش تر در این باره گفته بود: «نوآوری از دل بخش خصوصی پدیدار می شود و تجربه نشان داده است که کارآمدی و نوآوری با تکیه بر درآمد دولت حاصل نمی‌شود، بلکه دولت باید با برعهده گرفتن، نقش هدایتگری و راهبری، سیاست‌گذار امر فناوری و نوآوری باشد.»


بر این اساس مدل هم سرمایه گذاری شیوه مطلوبی است تا از طریق آن بتوان هم نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان و فناور را تامین کرد و هم برخی معایب تسهیلات بانکی را حذف کرد. در مدل هم‌سرمایه گذاری می‌توان از یک شرکت یا یک طرح فناورانه حمایت کرد و به آن نقدینگی تزریق کرد.

شاید تفاوت عمده هم‌سرمایه گذاری با تسهیلات‌دهی این باشد که در این مدل صندوق مالی یا واحد حمایت کننده به جای آن که تسهیلات بپردازند و سود اقساط را دریافت کند، خود به نوعی در آن طرح سرمایه گذاری می‌کند و در سود و زیان طرح شریک می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از واحدهای همکار با معاونت علمی و فناوری است که بسته به نوع طرح، در کنار تخصیص تسهیلات، از این روش حمایت مالی نیز استفاده می‌کند.

 

همراهی با سرمایه گذار حرفه ای

در واقع هم‌سرمایه‌گذاری به معنی همراهی صندوق با یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای است. بنابراین صندوق به اتکای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، اقدام به تخصیص منابع و سرمایه‌گذاری در یک طرح فناورانه می‌کند. در این‌جا سرمایه‌گذاری که صندوق به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای می‌شناسد، عاملین سرمایه‌گذاری صندوق هستند. در این چارچوب نقش اصلی بر عهده عاملین سرمایه‌گذاری است و صندوق به عنوان هم‌سرمایه‌گذار به تشخیص، مدیریت و قدرت ارزیابی آنها اعتماد کرده و آنها را همراهی می‌کند.

در سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق به صورت مستقیم شریک موضوع مشارکت و کارآفرینان است. اما در این مدل، مسئولیت مدیریت، نظارت، خروج، تصمیم‌گیری و انتخاب نماینده حقوقی در موضوع‌های مشارکت با عامل سرمایه گذاری است. سهام صندوق نیز به نام عامل است و کلیه تعاملات موضوع مشارکت با عامل خواهد بود.در واقع چون عامل تخصص و آگاهی بیشتری در موضوع سرمایه گذاری دارد و نظارت نزدیکتری نیز بر شرکت سرمایه پذیر دارد، مورد اعتماد صندوق قرار می‌گیرد و بر آن اساس هم‌سرمایه گذاری اتفاق می‌افتد.

 

روش عملیاتی هم‌سرمایه گذاری

در مدل هم‌سرمایه گذاری معمولاً گام نخست با دریافت تقاضا آغاز می‌شود. دریافت نامه تقاضا به همراه فرم مشخصات عامل و مدارک مربوطه، به معنی آغاز فرایند ثبت‌نام است.

 

 در گام دوم با بررسی مندرجات فرم مشخصات عامل و مستندات دریافتی و سایر اطلاعات موجود، سقف مشارکت با عامل (متقاضی عاملیت) تعیین‌شده و به متقاضی اعلام می‌شود.

در ادامه، صندوق نوآوری و شکوفایی به متقاضی عاملیت اعلام می‌کند که حداکثر تا چه سقفی می‌تواند در چنین طرحی سرمایه گذاری کند.

دریافت طرح‌ها و ارزیابی، جمع بندی و توافق با عامل، ارائه طرح در شورای سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد هم‌سرمایه گذاری دیگر گام‌های است که متقاضیان استفاده از این طرح باید طی کنند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه https://www.inif.ir/ مراجعه کنند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

کلید واژه ها: هم سرمایه گذاری- حمایت- طرحهای نوآورانه- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :