انگیزه‌بخش برای نوآوران

۰۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۷ کد : ۱۹۴۳۹ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
انگیزه‌بخش برای نوآوران

 

انگیزه‌بخش برای نوآوران

 

در یک قرن گذشته، «مالکیت فکری» به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه و تجاری‌سازی فناوری و رکنی انگیزه‌بخش برای نوآوران و مخترعان، مورد توجه جدی فعالان و سیاست‌گذاران حوزه علم، فناوری و نوآوری قرار گرفته است.

در حال حاضر دانش و فناوری، نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار رقابتی در فضای کسب‌وکار که به‌عنوان یک نیاز و ضرورت جدی برای موفقیت و بقا محسوب می‌شود و بدیهی است که در چنین شرایطی، نوآوری‌های فناورانه، نیازمند سیستم‌های حافظتی قدرتمندی هستند. نظام مالکیت فکری و به‌طور خاص سیستم پتنت، امکان حفاظت از اختراعات و دستاوردهای فنی را فراهم آورده است و در عین حال، تجاری‌سازی و بهره‌برداری از آن‌ها را تسهیل می‌کند.

 

باید توجه داشت که پتنت، تنها مختص کشورهای توسعه‌یافته و صاحب فناوری‌های پیشرفته نیست و سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای درحال‌ توسعه هم، از آن برای تسریع فرآیند انتقال فناوری و ترویج و انتشار نوآوری استفاده می‌کنند.

 

ایران نیز، به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه و دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان برای توسعه فناوری (از جمله نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، پتانسیل دانشی در برخی از حوزه‌های نوظهور فناوری مانند نانو، ربایتک، هوش مصنوعیو ...)، به اهمیت زیرساخت‌های مالکیت فکری واقف بوده و سعی دارد تا استفاده از پتنت و ثبت اختراعات فنی را در میان فناوران و نوآوران ایرانی، ترویج و توسعه دهد. البته پتنت تنها برای محافظت از اختراعات و نوآوری‌ها کاربرد ندارد و طیف وسیعی از کارکردهای استراتژیک و ثانویه، مانند درآمدزایی از طریق صدور مجوزهای بهره‌برداری، جذب سرمایه، ارتقاء برند و شهرت کسب‌وکار و حتی محدودیت در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای رقبا را به دنبال خواهد داشت.

 

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان یکی از واحدهای متولی حمایت از ثبت اختراع خارجی، مأموریت دارد تا با تمرکز بر مؤسسات علمی و پژوهشی و مراکز نوآور به‌عنوان نیروی پیشران نوآوری در کشور، ضمن حمایت از دستاوردهای فکری آن‌ها در قالب ثبت اختراع در دفاتر معتبر جهان، آن‌ها را با اهمیت و ضرورت این مفهوم کلیدی آشنا کند.

 

این نهاد، با حمایت‌های خود، می‌تواند جایگاه کشور را در کسب شاخص‌های نوآوری و مالکیت فکری ارتقاء دهد و زمینههای لازم را برای تشکیل دفاتر انتقال فناوری در دانشگاهها و درآمدزایی از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، فراهم کند.

 

پس دستیابی به این اهداف، مستلزم تعامل و همکاری تنگاتنگ با مراکز علمی و فناوری کشور، به‌ویژه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری است. کانون، این ضرورت را به خوبی مدنظر قرار داده است و در سال‌های فعالیت خود، سعی داشته تا از طریق راه‌اندازی و توسعه دفاتر همکار، تعامل و همکاری با نهادهای علمی و پژوهشی کشور را افزایش دهد.

 

مهدی ضیغمی

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

منبع: isti.ir

 

کلید واژه ها: انگیزه بخش- نوآوران- مالکیت فکری- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :