وبینار آثار کووید ۱۹ بر گردشگری کشورهای سازمان همکاری اسلامی برگزار شد
با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری
وبینار آثار کووید 19 بر گردشگری کشورهای سازمان همکاری اسلامی برگزار شد
وبینار «آثار کووید 19 بر گردشگری در میان کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC) و راه های پیش رو» روز پنجشنبه 19 تیر99 با حضور 41 نماینده از 25 کشور عضو و سازمانهای تخصصی بینالمللی و با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و همچنین رابط وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در «کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی سازمان همکاریهای اسلامی» (کومسک) بهعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ابتدای این وبینار نماینده سازمان جهانی گردشگری ضمن اعلام پیشبینی کاهش 60 تا 80 درصدی گردشگران بینالمللی در جهان، بیان داشت که بیشترین نرخ کاهش گردشگران بینالمللی و ضررهای ناشی از آن در بازه زمانی ژانویه تا آوریل در میان مناطق مختلف دنیا متعلق به آسیا – اقیانوسیه با 51% - و خاورمیانه با -40% بوده است.»
او در ادامه بر توسعه محصولات جدید و خلاقانه متناسب با وضعیت موجود، گردشگری مسئولانه و توسعه آموزشی مهارتهای جدید به ویژه مهارتهای دیجیتال تاکید و آنها را به کشورهای عضو توصیه کرد.
در ادامه، نماینده کومسک گزارش آماری از آثار کووید 19 بر گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی OIC ارائه و در این خصوص اشاره داشت که در میان کشورهای اسلامی ترکیه با 89%-، امارات با 84%-، اندونزی با 78%-، مالزی با 75%-، قطر با %74- و عربستان با 64%- بیشترین کاهش در ظرفیت صندلی پروازهای بینالمللی را در ماه آوریل داشتهاند.
او اشاره داشت که طبق آمار کومسک، پیشبینی میشود در سال جاری میلادی آمار جابهجایی گردشگر در میان کشورهای OIC حدود 46میلیون نفر تنزل یافته و در نتیجه درآمد حاصل از این جریان گردشگری حدود 58میلیارد دلار آمریکا کاهش یابد.
سپس در بخش ارائه تجربیات کشورها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان کشورمان گزارشی از اقدامات انجام شده در فازهای متوالی ارائه دادند.
این فازها شامل تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش بهمنظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخشهای مختلف صنعت گردشگری از طریق وبسایت مربوطه؛ ارائه بستههای حمایتی به ذینفعان گردشگری در قالب مافیت مالیات بر ارزش افزوده، استمهال بازپرداخت اقساط وامها، کاهش 23 درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکتها و تاسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حاملهای انرژی به صورت اقساط، اعطای وامهای کم بهره، الزام شرکتهای گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفرهای از پیش رزرو کرده خود را لغو کردند، تمدید خودکار مجوزهای تاسیسات گردشگری و با تاخیر، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری و ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند و برگزاری تورهای آشناسازی بهمنظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در تمام اجزای زنجیره تامین خدمات گردشگری بهمنظور اعتمادسازی و تشویق سفرهای داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده تمام تجهیزات بهداشتی مورد نیاز هستند.
گزارش فوق به ویژه از این حیث که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز خاصی شده است مورد توجه ویژه رئیس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت و تاکید شد که میتواند بهعنوان یکی از الگوهای موفق مورد استفاده کشورهایی که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند؛ قرار گیرد.
در بخش پایانی نشست از شرکتکنندگان درخواست شد تا راهکارهایی برای نجات صنعت گردشگری در دوران کرونا و رونق آن در دوران پسا کرونا ارائه کنند. نمایندگان ایران در این بخش حضور فعالی داشته و دو پیشنهاد ارائه شده از سوی آنها مورد استقبال اعضای کومسک، نماینده سازمان جهانی جهانگردی و دبیرخانه کومسک قرار گرفت و انجام آن قویا به کشورهای دیگر توصیه شد. این پیشنهادها عبارت بودند از تمرکز بر رونق گردشگری داخلی با رویکرد تورهای خانوادگی و تهیه کلیپهایی از وضعیت مثبت رعایت موارد بهداشتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و پخش گسترده آن به منظور اعتمادسازی بین مردم جهت انجام سفر داخلی.
از پیشنهاد کشورمان برای تمرکز بر تورهای داخلی خانوادگی به عنوان ایدهای کاملا نو و گرهگشا در رونق گردشگری داخلی یاد و بهعنوان یکی از نتایج اصلی وبینار از سوی رئیس جلسه به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شد. از دیگر نتایج نشست میتوان به ضرورت بازتعریف بازارهای هدف گردشگری خارجی در دوران کرونا و به ویژه پسا کرونا و همچنین استفاده از بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیجیتال برای بازسازی چهره کشورها اشاره کرد.
نظر شما :