فرصتهای اشتغال و کارآفرینی مشاغل خانگی در شرایط کرونا
فرصت های اشتغال و کارآفرینی مشاغل خانگی در شرایط کرونا
موفقیت جهاد دانشگاهی در طرح الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی که از سال 1396 در نه استان اجرا شد موجب شد دولت (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ماموریت اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در 31 استان را به جهاد دانشگاهی محول نماید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه ما بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی است که در این طرح جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیلگر در نظر گرفته شده است تا پروژههای مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را بصورت هدفمند اجرا نماید.
هدف طرح پایلوت نه استان ایجاد 20 هزار فرصت شغلی در کشور است که تاکنون 16 هزار و 500 شغل از قبل آن محقق شده است و ماموریت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور نیز مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی 54 هزار و 300 نفر از متقاضیان راهاندازی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور بر اساس الگوی طرح توسعهی مشاغل خانگی است.
اتصال به بازار و کمک به کسب و کارها
مهناز امامدادی دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور در گفتگو با بازارکار درباره اهداف اجرای این دو طرح گفت: هدف از اجرای این الگو را تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساختهای بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت بر فرآیند اجرای طرح از طریق نرمافزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است.
دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور افزود: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات زیادی که برای مشاغل خرد و کوچک ایجاد شده به این نتیجه رسیدیم که تسهیلاتی برای کسب و کار های متضرر از شیوع این ویروس در نظر بگیریم. ما فهرست این کسب و کار ها را در اختیار داریم و با توجه به استحقاق آنها برای دریافت این تسهیلات به آنها کمک خواهیم کرد.
کرونا فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است
امامدادی با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است افزود: با توجه به ممنوعیت تردد ها و تدابیر بهداشتی که برای ماندن در خانه ها اندیشیده شده است، این موقعیت می تواتد بستری مناسب برای به نمایش در آمدن خلاقیت شاغلان بخش مشاغل خانگی باشد.
استفاده از ظرفیت و توان جهاد دانشگاهی
دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور با تصریح اینکه تلاش کردیم از ظرفیت و توان جهاد دانشگاهی در شرایط کنونی به نحو مطلوب استفاده کنیم گفت: با توجه به هماهنگی ها و همکاری هایی که با جهاد دانشگاهی داشتیم توانستیم از ظرفیت مشاغل خانگی در استان های مختلف برای تولید ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم و کادر پزشکی در زمان شیوع ویروس استفاده کنیم. در کل سعی ما این است که در هر موقعیت زمانی از پتانسیل شاغلان خانگی استقاده کنیم و ظرفیت های آنها را در عمل به مردم و مسئولین نشان دهیم.
وی افزود: در طرح ملی مشاغل خانگی ما به دنبال این هدف هستیم که مشاغل خانگی که در بازار تاثیر دارند به صورت شبکه ای فعالیت کنند و بازدهی آنها بیشتر شود. علاوه برآن توجه به اولویت ها و ظرفیت های واقعی این کسب و کار ها از اولویت های اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی بوده است.
بیش از 16500 شغل در نه استان پایلوت مشاغل خانگی
امامدادی با اشاره به اینکه تا کنون 16500 شغل در ۹ استان پایلوت که از سال 96 رقم خورد به وجود آمده یادآور شد: این طرح با موفقیت های خوبی همراه بود و موجب ایجاد برند های جدید ملی شد و علاوه برآن برند های ملی قدیمی حمایت و تقویت شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می شود افزود: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی حداقل در مرحله اول هیچگونه تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته نمی شود. این طرح در سه فاز انجام می شود که فاز اول شناخت ظرفیت ها و مزیت های منطقه، پتانسیل افرادی که در رشته های مختلف در آنجا وجود دارند و افرادی که می توانند در این پروسه مفید باشند است. فاز دوم تقویت افرادی است که می توانند در این طرح مفید باشند و در مباحث کارآفرینی، بازارشناسی و ... آموزش هایی در اختیار این افراد قرار می گیرد.
افرادی هم که با داشتن مدارک تحصیلی بیکارند و توانایی خاصی ندارند تحت آموزش های جهاد قرار می گیرند و با توجه به توانایی ها و پتانسیل خود هدایت می شوند. مهارت های بازاریابی افرادی که محصولات سنتی و صنایع دستی تولید می کنند نیز باید تقویت شود.
وی همچنین به طرح ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد حمایت نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که طرح توانمند سازی ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار نیز با جهاد دانشگاهی آغاز شده است و در دست اجراست.
وی گفت: میزان وام برای مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی تا سقف 50 میلیون تومان شده، در حالی که قبلاً این رقم 20 میلیون بود و برای فعالیت های گروهی و شبکهای و پشتیبانی تا سقف 200 میلیون تومان وام پرداخت میشود.
مصاحبه گر؛ امیرعلی بینام، بازارکار
نظر شما :