هوای اینفلوئنسرها را بیشتر داشته باشید
هوای اینفلوئنسرها را بیشتر داشته باشید
تفاوت عمده بازاریابی سنتی و بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ در اعتماد به محصول است. زمانیکه یک فرد واقعی به برندی اعتماد میکند و آن را با دیگران به اشتراک میگذارد، در صورتیکه خود فرد مورد اعتماد عدهای باشد، فروش محصولات برند مذکور افزایش مییابد.
اینفلوئنسر مارکتینگ در سالهای اخیر تبدیل به بخش بنیادی بسیاری از برندهای تجارت الکترونیک شدهاست. در یک بررسی که اخیرا اینفلوئنسر هاب انجام داده است، ۹۲درصد از آژانسهای بازاریابی اثربخشی اینفلوئنسر مارکتینگ را تایید کردند. پس اگر تقریبا هر کسی با این موضوع مهم موافق باشد، برندهای تجارت الکترونیکی چه چیزهایی باید در مورد این موضوع داغ بدانند تا بهتر از آن استفاده کنند؟
اینفلوئنسر مارکتینگ دستیابی بیشتری به مشتری دارد
کانالهای سنتی بازاریابی برای چندین دهه ثابت کردند که میتوانند تاثیرگذار باشند. این کانالهای بازاریابی باعث موفقیت بسیاری از شرکتها شدهاند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در تمامی رشتهها، شرکتها به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند تمام وقت و هزینه خود را صرف بازاریابی سنتی کنند.
بازاریابی سنتی دستیابی مشخصی دارد و هرگز فراتر از انتظار شرکتها نمیرود در صورتیکه اینفلوئنسر مارکتینگ قادر به اتصال به مشتریان در سطحی عمیقتر از بازاریابی سنتی است. نکته قابل توجه در اینفلوئنسر مارکتینگ، تاثیر بیشتر با بودجهای محدود است.
بعید است که مشتریان توجه خود را به تبلیغاتی معطوف کنند که باور دارند غیرمعتبر است. اینفلوئنسر مارکتینگ تاحدود زیادی شبیه به بازاریابی دهان به دهان است. با این تفاوت که شما در بازاریابی دهان به دهان تعداد معدودی را با کیفیت یک محصول آشنا میکنید اما در اینفلوئنسر مارکتینگ مردم به کسی اعتماد میکنند که دنبالکنندگان زیادی دارد.
تفاوت عمده بازاریابی سنتی و بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ در اعتماد به محصول است. زمانیکه یک فرد واقعی به برندی اعتماد میکند و آن را با دیگران به اشتراک میگذارد، در صورتیکه خود فرد مورد اعتماد عدهای باشد، فروش محصولات برند مذکور افزایش مییابد.
اعتماد اصل اساسی در اینفلوئنسر مارکتینگ و بهطورکلی تبلیغات است. اگر بسیاری از مشتریان یک برند، آن را غیرقابل اعتماد و ریاکارانه تشخیص دهند، دیگر محصولاتش را نمیخرند یا به دیگران پیشنهاد نمیدهند.
با وجود آنکه پیش از این گفته شد اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی ارزان است، اما برچسب قیمت برای شرکای اینفلوئنسر میتواند متفاوت باشد. طیف قیمت اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار متنوع است و برای هر بودجهای گزینههای زیادی وجود دارد.
در گذشته، یک شرکت میتوانست میلیونها دلار صرف ایجاد یک کمپین تبلیغاتی کند تنها برای آنکه ارتباطش را با مشتریان سابقش حفظ کند یا با مشتریان تازهای آشنا شود. اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه کمپینهای تبلیغاتی را کاهش داده و به تعداد کمپینها افزوده است.
اگر شما برای کار خود از یک فرد مشهور استفاده کنید، نرخ بالایی را باید بپردازید اما مخاطبان زیادی را به دست میآورید. تعامل افراد مشهور با مخاطبانشان به افزایش تعداد مشتریان شما کمک میکند. بازگشت سرمایه برای بازاریابی اینفلوئنسر به طور قابلتوجهی بالاتر از بازاریابی سنتی است .
اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که به کار شما مربوط باشند
زمانیکه تصمیم میگیرید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید، باید بدانید که هرکسی مناسب همکاری با شما نیست. باید اینفلوئنسری را انتخاب کنید که به حوزه کاری شما مرتبط باشند. مهم نیست که یک اینفلوئنسر یک میلیون دنبالکننده دارد، اگر مخاطب اینفلوئنسری که با او همکاری میکنید به محصولات شما علاقهای نداشته باشد، فایدهای ندارد.
در اینفلوئنسر مارکتینگ کسی را پیدا کنید که به فروش برند شما کمک کند. گاهی وقتها اینفلوئنسری با ۱۰هزار دنبالکننده موثرتر از کسی است که یک میلیون دنبالکننده دارد. تنها به خاطر آنکه حوزه کاریاش با شما ارتباط دارد.
اینفلوئنسرهای کوچک به مخاطبان هدف میرسند
بهترین استراتژی برای استفاده از میکرواینفلوئنسرها یا اینفلوئنسرهای کوچک تعاملی است که آنها با مخاطبان خود دارند. با انتخاب میکرواینفلوئنسرها میتوانید مخاطبان وفادارتری پیدا کنید. یکی از موفقترین تجربهها در استفاده از میکرواینفلوئنسرها مربوط به استارتاپ دانکین میشود که در سال گذشته از استراتژی همکاری با میکرو اینفلوئنسرها استفاده کرد.
آنها همچنین از نانواینفلوئنسرها نیز استفاده کردند. استارتاپ دانکین توانست ۳۰۰میلیون دلار با استراتژی اینفلوئنسرهای کوچک قهوه بفروشد.
اصالت، کلید موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ است
در اینفلوئنسر مارکتینگ، اصالت اولویت شماره یک است. شما باید اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که واقعا به محصول شما اعتقاد دارند. اگر اینفلوئنسرها صداقت نداشته باشند و صرفا برای دریافت پول تبلیغ کارهای شما را انجام دهند، مشتریان متوجه خواهند شد. این نوع تبلیغ نهتنها باعث افزایش فروش شما نمیشود، حتی ممکن است برند شما را بدنام کند.
انتخاب پلتفرم مسئلهای استراتژیک است
پلتفرمهای بسیار زیادی برای اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد، اما شما برای موفقیت در کار خود باید یک پلتفرم مشخص را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کنید. انتخاب یک گزینه مناسب برای صنعت و محصولتان ضروری است.
شما باید بفهمید که مخاطب هدف شما از چه پلتفرمی بیشتر استفاده میکند. سپس اینفلوئنسر قابل اعتماد آن پلتفرم را پیدا کنید. وقتی صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ میشود، اغلب برندها به اینستاگرام فکر میکنند، اما اینستاگرام تنها یکی از پلتفرمهایی است که شرکتها میتوانند در آن تبلیغات انجام دهند.
اعتماد اصل اساسی در اینفلوئنسر مارکتینگ است. اگر بسیاری از مشتریان یک برند، آن را غیرقابل اعتماد بدانند، دیگر محصولاتش را نمیخرند یا به دیگران پیشنهاد نمیدهند
پلتفرمهای موثری چون فیسبوک، یوتیوب و پینترست را نباید دستکم گرفت. هرکدام از پلتفرمها مخاطب خاص خود را دارند. شما به عنوان صاحبان مشاغل هستید که تصمیم میگیرید کدام پلتفرم برای بازاریابی کارتان به درد میخورد.
کیفیت اهمیت دارد
شرکتهای نوپا، به خصوص برندهای جدید تجارت الکترونیک با بودجههای کوچک، به طور مکرر به همکاری با گرانقیمتترین اینفلوئنسرها گرایش پیدا میکنند. این شرکتها نمیدانند که با این کار ریسک بزرگی را انجام میدهند.
حقیقت این است که شرکتها باید در سرمایهگذاری روی اینفلوئنسرها جوانب احتیاط را رعایت کنند، چون کیفیت یک اینفلوئنسر خیلی مهم است. اینفلوئنسرهای جدیدتر به اندازه اینفلوئنسرهای قدیمیتر تاثیرگذار نیستند. نمیتوان قاطعانه گفت تمام اینفلوئنسرهای گرانقیمت موفقتر هستند و مشتریان زیادی را برای شما به ارمغان میآورند.
بهترین روش برای درک کیفیت کارهای یک اینفلوئنسر این است که خودتان محتواهای تولیدی اینفلوئنسر را مطالعه کنید. اگر سطوح تعامل اینفلوئنسر مورد نظرتان کمتر از حد انتظار باشد، باید بدانید که برخی از دنبالکنندگانش ممکن است جعلی باشد.
توسط پروانه حسین زاده
نظر شما :