حیدری در کارگاه آموزشی «سلامت روان» و پدافند غیرعامل

۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۷ کد : ۲۰۱۵۷ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
حیدری در کارگاه آموزشی «سلامت روان» و پدافند غیرعامل

 

 

حیدری در کارگاه آموزشی «سلامت روان» و پدافند غیرعامل

 

 

 

 

 

به هنر نه به عنوان یک موضوع فانتزی بلکه به چشم یک عنصر استراتژیک نگاه کنیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امیدواریم هنر و خاصیت درمان‌کنندگی و آرامش‌بخشی آن بتواند بیش از پیش در حرکت‌مان در جاده‌های ناهموار پیش‌رو همه باشد، گفت: به هنر و آثار هنری نه به عنوان یک موضوع فانتزی بلکه به چشم یک عنصر استراتژیک در کلیه مراحل رشد و توسعه کشور نگریسته شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت‌خانه متبوع امروز در کارگاه آموزشی "سلامت روان" و پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ابعاد پدافند غیرعامل می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، اظهار کرد: بحران کرونا می‌توانست شرایط سخت‌تری را برای ما ایجاد کند اما در همین شرایط در حوزه فرهنگ میزان بازدید از اتفاقات هنری و فرهنگی بسیار چشمگیر بوده است و آمارها نشان می‌دهد در این دوران مردم بیش از گذشته به سمت فرهنگ و هنر روی آوردند.

وی ادامه داد: در دوران بحران انسان ذاتا بیشتر به سمت فرهنگ و هنر روی می‌آورد، از این رو در دوران کرونا گرایش مردم به این سمت شرایط جدیدی را رقم زد، در حال حاضر در این بحران قرار داریم و به همین منظور باید سیاست‌گذاری‌های درست را در این زمینه داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در پدافند غیرعامل نباید از بازار فرهنگ و هنر غافل شد، حوزه فرهنگ و هنر در این دوران به کشور و مردم کمک‌های زیادی کرد، در این میان بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و هنری هم متوجه شدند که در بسیاری از عرصه‌ها همچون فضای مجازی و پخش آنلاین و ... بیشتر می‌توانند فعالیت کنند، البته این منوط به این است که پدافندغیرعامل امنیت را برای کار افراد فراهم کند.

حیدری یادآور شد: حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند زیرا این حوزه آرامش‌بخش است و امید را در دل مردم زنده و مشکلات روحی را درمان می‌کند، همچنین این حوزه می‌تواند تهاجم فرهنگی را کنترل کند، به طور کلی فرهنگ و هنر به انسان‌ها کمک می‌کند در زمان بحران خلاء‌های ناشی از شرایط را پر کنند و همین اتفاق باعث می‌شود در جوامعی که آمیخته به فرهنگ و هنر هستند شاهد عملکرد بهتر باشیم.

وی افزود: امیدواریم هنر و خاصیت درمان‌کنندگی و آرامش‌بخشی آن بتواند بیش از پیش در حرکت‌مان در جاده‌های ناهموار پیش‌روی همه باشد و به هنر و آثار هنری نه به عنوان یک موضوع فانتزی بلکه به چشم یک عنصر استراتژیک در کلیه مراحل رشد و توسعه کشور نگریسته شود.

 

در دوران بحران کرونا باید بیش از هر زمان دیگری به دیگران محبت کنیم

در ادامه این کارگاه آموزشی دکتر شیوندی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرکل پژوهش سازمان نظام روانشاسی و مشاوره کشور در مورد تاثیر سلامت در کنترل اضطراب و استرس و بهزیستی در دوران کرونا گفت: یکی از موارد در اهمیت سلامت روان دامن زدن به منابع دینی و غنی است، در آمریکا و انگلستان تحقیقات نشان می‌دهد که در مقابله با بحران کرونا هیچ تفاوتی در کشورهای دنیا وجود ندارد، اما کشورهایی در این دوران موفق خواهند بود که دارای فرهنگ غنی هستند.

وی بیان کرد: در دوران بحران کرونا باید بیش از هر زمان دیگری به دیگران محبت کنیم، یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شرایط نیز بازگو کردن احکام دین در موضوعات مختلف است زیرا بسیاری از افراد با آمدن نام خداوند اصلاح می‌شوند.

شیوندی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های موجود در جامعه هیچ چیز از کار فرهنگی هنری اثربخش‌تر نیست، امروز باید کرونا را به عنوان بخشی از زندگی خود بدانیم و  در این میان وظیفه دستگاه‌های مختلف نیز این است که سریعا تغییرات ساختاری را در مجموعه خود ایجاد و نوع خدمات‌دهی را به مردم عوض کنند.

دکتر فرشته شجاعی مدیرکل آموزش سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نیز در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان اینکه مدیران امروز باید اتفاقات را روزانه رصد کنند، تصریح کرد: کرونا فرصت‌های زیادی را برای ما فراهم کرده است، در جامعه‌ای که مهمان‌نوازی و روابط اجتماعی بسیار رواج دارد رعایت فاصله اجتماعی بسیار سخت است، متاسفانه در دوران پساکرونا ممکن است کانون گرم بسیاری از خانواده‌ها فرو بریزد، در این ایام در کنار هم بودن بسیاری از اعضای خانواده موضوعات زیادی را روشن کرده است و یکسری اختلافات را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: به گفته رهبر معظم انقلاب جامعه در شرایط کنونی نیازمند نشاط اجتماعی است، اضطراب امروز جامعه نگرفتن کرونا است، اما این اضطراب اگر طولانی مدت شود روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیر خواهد گذاشت و متاسفانه برخی رفتارها در انسان‌ها اعم از وسواسی تشدید خواهد شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت بالای خود در این ایام می‌تواند اقدامات خوبی را داشته باشد، فرهنگ و هنر خیلی می‌تواند در کاهش اضطراب جامعه به ویژه در این ایام کمک کند. در واقع اگر ما برای جامعه فضای ایمنی را فراهم کنیم دیگر افراد به سمت محیط‌های ناسالم نمی‌روند.

شجاعی ابراز داشت: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند تغییر در عملکرد خود است، برای نمونه سرعت در صدور مجوز و تسهیل امور هنرمندان باعث می‌شود این قشر آثار هنری خوبی را به جامعه عرضه کنند و روح مردم آرام شود، همچنین در داخل مجموعه وزارتخانه مدیران باید برای کارکنان خود تشویق قرار دهند و در عین حال شرایط کاری را آسان‌تر کنند تا در دوران پساکرونا کارکنان با سلامت روان بهتر و در عین حال استعداد بیشتر خود بتوان کارآیی لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: هسته خانواده در دوران پساکرونا بسیار مهم است، اگر بتوان سلامت خانواده را تامین کرد متقابلا سلامت اجتماع هم تامین می‌شود، در این شرایط یک جامعه یاد می‌‍‌گیرد بحران‌ها را به فرصت تبدیل کند.

در ادامه این کارگاه آموزشی سعید جابری انصاری مشاور معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از آقای کاراندیش به موجب تحولات زیادی که در پدافند غیرعامل ایجاد کردند، گفت: در شرایطی که استرس جامعه را فراگرفته است باید از ظرفیت رسانه بهره برد، رسانه‌ها می‌توانند اخبار امیدبخش به جامعه منتقل کنند.

وی افزود: پدافند غیرعامل هم می‌تواند با ساز و کارهای مناسب یک عملکرد قابل قبول را در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خود به جای بگذارد، بسیاری از اتفاقات روز جامعه را می‌توان با فرهنگ و هنر کنترل کرد، برای نمونه پویش من هم در خانه می‌مانم یا من هم ماسک می‌زنم ترویج یک فرهنگ درست در جامعه است.

جابری انصاری در پایان گفت: در فاز اول کرونا هنرمندان عملکرد خوبی را به نمایش گذاشتند، امروز هم باید در فاز دوم این ویروس عملکرد مثبت‌تری را داشته باشیم تا جامعه را به سمت سلامت بیشتر هدایت کنیم.

 

کلید واژه ها: حیدری- سلامت روان- هنر- استراتژیک- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :