چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟
چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟
توانایی افراد در نوشتن یک رزومه خوب، بهخصوص کارکنانی که به دنبال شغلی جدید هستند، بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، نوشتن یک رزومه خوب موجب میشود تا شما به عنوان کارجو در موقعیت بهمراتب بهتری در مقابل مصاحبهکنندگان حضور بیابید. به عبارتی، رزومه شما باید به گونهای باشد تا از رزومههای دیگر متقاضیان متمایز بوده و توجه مسئولین منابع انسانی را به خود جلب کنند. به این ترتیب مصاحبهکنندگان برای دعوت کردن شما به جلسه مصاحبه ترغیب میشوند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال پاسخ دهیم که «رزومه چیست و چرا نوشتن یک رزومه خوب مهم است؟» و در ادامه ویژگیهایی را بررسی میکنیم که منجر به نوشتن رزومهای عالی میشوند.
رزومه چیست و چرا نوشتن رزومه خوب مهم است؟
رزومه متنی چند صفحهای است که در آن اطلاعاتی درباره سابقه شغلی و تحصیلی و نیز تواناییها و اطلاعات شخصی او ذکر میشود. رزومه درواقع تبلیغی است که در آن کارجویان ویژگیهای خود را به کارفرمایان بهصورت فیزیکی یا از طریق یک سایت استخدام عرضه میکنند تا آنها با در دست داشتن این اطلاعات بتوانند مهارتهای کارجو را برای استخدام ارزیابی کنند.
نوشتن یک رزومه خوب برای نشان دادن میزان تحصیلات، تجربیات کاری و مهارتهای حرفهای افراد بسیار مهم است. همچنین یک رزومه خوب نشاندهنده میزان تناسب یا عدمتناسب مهارتهای فرد با جایگاه شغلی درخواستی وی در سازمان مورد نظر است. به عبارتی، کارفرمایان زمانی یک متقاضی شغل را در سازمان خود استخدام میکنند که رزومه او تناسب بیشتری با ملزومات شغل مورد نظرشان داشته باشد. در واقع، این نشان میدهد که کارجوی منتخب توانایی انجام کارهای مورد نیاز برای شغل مربوطه را دارد.
یک رزومه خوب چه ویژگیهایی دارد؟
در ادامه برخی از مهمترین المانهایی را آوردهایم که در نوشتن رزومهای منحصربهفرد تأثیرگذار بوده و موجب تمایز فرد از سایر متقاضیان میشوند:
- عبارتهای قدرتی
- کلمات کلیدی
- مهارتهای مرتبط
- اعتمادبهنفس
- وضوح در رزومه و استفاده از مقادیر کمّی
- فرمت رزومه
۱. عبارتهای قدرتی
عبارتهای قدرتی در رزومه در حقیقت افعالی عملی هستند که قابلیت خود را در نوشتن رزومهای قدرتمند اثبات کردهاند. به طور کلی، استفاده از چنین عبارتهایی در رزومه برای بیان توضیحی مختصر و مفید از تجربیات کاری فرد و ارزشی به کار میرود که او میتواند برای یک سازمان به ارمغان آورد. کارجویان معمولا تمایل دارند در اکثر قسمتهای رزومه خود از چنین افعالی استفاده کنند تا به این طریق توجه مدیران منابع انسانی را به خودشان جلب کنند. در ادامه، مثالی ذکر میکنیم که بهخوبی نحوه استفاده از عبارات و افعال قدرتی را برای بیان تجربیات کاری فرد نشان میدهد:
مثال: آموزش نمایندگان فروش تازه استخدامشده و فعالیت بهعنوان مربی
۲. کلمات کلیدی
هر یک از کارفرمایان یک سری کلمات کلیدی برای خودشان مد نظر دارند که در صورت گنجانده شدن در رزومه متقاضی میتوانند به عنوان مزیتی برای او تلقی شده و توجه کارفرما را به خود جلب کنند. در حقیقت، کارفرما معمولا رزومههای ارسالی کارجویان را رصد کرده و تعداد کلمات کلیدی موجود در آنها را ارزیابی میکند. با وجود این، نمیتوان گفت که تصمیمگیری نهایی بر اساس تناسب رزومه متقاضی با تعداد کلمات کلیدی مورد نظر کارفرما انجام میشود؛ بلکه مسئولین منابع انسانی هنوز هم برای تصمیمگیری در مورد تناسب میزان مهارت فرد با آن چیزی که شرکتشان نیاز دارد، باید تجربیات کاری وی را ارزیابی کنند. به عبارت دیگر، بهتر است که رزومه کاری خود را تنها بر اساس کلمات کلیدی ننویسید؛ بلکه محور اصلی رزومه را روی استفاده از کلمات کلیدی به منظور انتقال پیام در رابطه با میزان مهارت و تجربیات کاری مرتبطتان قرار دهید. در ادامه، مثالی بیان میکنیم که در آن کلمه کلیدی مناسبی برای درج در رزومه کاری افراد ذکر شده است:
مثال: بیش از ۳ سال تجربه در حوزه برنامهنویسی وب
۳. مهارتهای مربوط
هر یک از افراد با بیان مهارتهای مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظرشان در رزومه کاری خود میتوانند توجه کارفرما را به خودشان به عنوان فردی شایسته برای دعوت به جلسه مصاحبه جلب کنند. بنابراین در نوشتن رزومه خودتان ابتدا به این فکر کنید که از شغل پیشین خود چه مهارتهایی آموختهاید؟ اگر این مهارتها به شغل جدید درخواستی شما مرتبط است، میتوانید آن را در رزومه کاریتان درج کنید. توجه داشته باشید که این نکته برای افرادی مفیدتر است که قصد دارند حوزه کاری خود را عوض کنند؛ اما در عین حال به دنبال ارزشآفرینی بیشتر در شرکت جدید مورد نظرشان هم هستند.
مثال: ایجاد یک ایمیل لیست دههزارتایی برای خبرنامه هفتگی دانشگاه و کمک به افزایش مشارکت دانشجویان در رویدادهای دانشگاه در طول سال تحصیلی ۹۸ – ۹۹.
۴. اعتمادبهنفس
نحوه بیان و همچنین نوشتن تجربیات حرفهای برای اثبات صلاحیت فرد به منظور استخدام شدن در موقعیت کاری شرکت مورد نظر بسیار مهم است. به بیان سادهتر، فرد مصاحبهکننده با خواندن رزومه متقاضی باید بتواند آگاهی کاملی نسبت به میزان تجربیات کاری، مهارتها و آموختههای وی از شغل پیشینش به دست آورد. به طور کلی، میتوان گفت که برای نوشتن یک رزومه خوب و جلب توجه کارفرمایان، لازم است تا ضمن برخورداری از مهارتهای حرفهای لازم، در نحوه نوشتن آنها در رزومه نیز دقت کافی به خرج دهید.
مثال: کمک به افزایش فروش خدمات بازاریابی به میزان ۴۰ درصد در ۶ ماه اول.
۵. وضوح در رزومه و استفاده از مقادیر کمّی
نکته مهم دیگر در نوشتن رزومه خوب این است که در هنگام اشاره کردن به شرایط و تجربیات کاری خود، کوتاه و مفید عمل کنید. به این ترتیب مسئولین منابع انسانی دقیقا میدانند که چه نقطه قوتی دارید، چه ارزشی میتوانید برای شرکت بیافرینید و فرصتهای مناسب برای رشدتان را بهخوبی درک میکنند. به همین دلیل، بهتر است که در نوشتن رزومه اضافه گویی خودداری کنید و ارزشمندترین اطلاعات خودتان را برای ارزیابی توسط کارفرما در اولویت قرار دهید.
مثال: نظارت بر فعالیتهای رسانههای اجتماعی که منجر به افزایش ۲۷ درصدی نرخ تبدیل در اکانتهای مشتریان شد.
۶. فرمت رزومه
امروزه رزومههای کاری در فرمتهای مختلفی نوشته میشوند. در حقیقت، انتخاب فرمتی خاص برای رزومه میتواند نشاندهنده میزان تلاش فرد برای تحت تأثیر قرار دادن مسئولین منابع انسانی باشد. در ادامه سه نمونه از انواع فرمتهای مختلف رزومههای کاری را تشریح میکنیم:
- قالب زمانی: انتخاب فرمت زمانی تنها برای نشان دادن تجربیات کاری و حرفهای فرد مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع، این فرمت امکانی را برای کارفرمایان فراهم میکند تا دید بهتری نسبت به تجربیات کاری فرد از آخرین موقعیت شغلی که در بالای لیست ذکر شده تا اولین موقعیت شغلی وی در محیط کار به دست آورند. نکته قابلتوجه در این فرمت از رزومهها موقعیتی است که فرد مورد نظر در آن مشغول به کار شده است. به عبارتی، هر چه متقاضی مدت زمان بیشتری در یک موقعیت شغلی کار کرده باشد، کارفرما اعتماد بیشتری به ماندگاری او در شرکت خودش خواهد داشت!
- قالب عملکردی: فرمتهای عملکردی در رزومهها بیشتر برای نشان دادن تجربیات کاری، عملکرد متقاضی و مهارتهایی است که در موقعیتهای شغلی مختلف به دست آورده است. به عبارت دیگر، چنین رزومههایی بر محوریت نوع مهارتهای فرد نوشته میشوند و برای کسانی که قصد تغییر شغل دارند، مفیدتر هستند. به طور کلی، کارفرمایان معمولا به متقاضیانی توجه بیشتری نشان میدهند که توانایی یادگیری و کسب مهارتهای مختلف داشته باشند. در چنین شرایطی، رزومههای دارای فرمت عملکردی به آنان کمک میکنند تا فرد مناسب برای جایگاه شغلی مورد نظر خود را شناسایی کنند.
- ترکیبی: در این فرمت از رزومهها، هر دو قالب زمانی و عملکردی ترکیب میشوند. در واقع، انتخاب چنین فرمتی برای نوشتن رزومه، برای افرادی مفید است که تازهکار هستند یا به عنوان فردی با سطح تجربه کاری متوسط شناخته میشوند؛ چرا که افراد در این سطوح کاری معمولا یکسری تجربیات کاری محدود و مهارتهای حرفهای برای درخواست موقعیت شغلی مورد نظرشان دارند. همچنین به عنوان یک فرد تازهکار یا دارای تجربیات سطح متوسط، اگر در شرکتی کارآموزی کردهاید، در این فرمت از رزومهها میتوانید ضمن اشاره به مسئولیتهای خود در کار با شرکت مورد نظر، مهارتهایی را بنویسید که در حین کارآموزی آموختهاید.
نکات مهم برای نوشتن یک رزومه خوب
در ادامه چند نکته مهم دیگر در نوشتن یک رزومه باکیفیت برای به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان ذکر میکنیم.
- دقت در استفاده از کلمات: در هنگام نوشتن رزومه دقت کنید که هر یک از تجربیات کاری خود را در قالب یک عبارت توضیحی بنویسید، نه یک جمله کامل. به عبارت دیگر، استفاده از عباراتی با افعال عملکردی قدرتمند منجر به ایجاد یک رزومه خوب میشوند. از همین روی با استفاده از چنین روشی میتوانید نقاط قوت خودتان را در رزومه به اصطلاح بُلد کنید.
- خواندن متن و ویرایش اشتباهات: پیش از ارسال رزومه حتما یکبار آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید. در حقیقت ویرایش غلطهای املایی یا نگارشی رزومه بسیار مهم است و به عنوان سیگنالی مثبت به منظور تأثیرگذاری هر چه بیشتر روی مصاحبهکنندگان به شمار میآید. همچنین میتوانید رزومه خودتان را به دوستان یا اعضای خانوادهتان بدهید تا متن رزومه را خوانده و در مورد آن نظر بدهند.
- استفاده از فضاهای سفید: فضای سفید در رزومه به قسمتهایی گفته میشود که فاقد هرگونه متن یا عکس هستند. برای اضافه کردن فضای سفید به منظور اثربخشی هر چه بیشتر رزومه خود میتوانید مهارتهای حرفهای غیر مرتبط به موقعیت شغلی مد نظر یا تجربیات کاری غیرضروری را از متن رزومه حذف کنید. البته رزومههایی که با استفاده از یکسری برنامههای گرافیکی خودکار ایجاد میشوند، فضای خالی بیشتری داشته و حاوی تصاویر و متنهای جذابتری هستند. به طور کلی، رزومههایی که در آنها فضای خالی مناسبی وجود داشته، تصاویر و متنهای جالبتری دارند، به احتمال زیاد قابلیت بالاتری در جلب توجه کارفرمایان خواهند داشت.
جمعبندی
برای اینکه بتوانید یک رزومه حرفهای در قالبی ساختاریافته و منظم داشته باشید، بهتر است از رزومه ساز آنلاین کاربوم استفاده کنید. این رزومهساز به شما امکان میدهد که تمامی اطلاعات خود را در ساختاری متناسب با خواست و نیاز کارفرمایان وارد کنید و با استفاده از آن برای آگهیهای کاربوم درخواست استخدام بفرستید.
نظر شما :