برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید
برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید
زمانی که شما در حال برنامهریزی برای ایجاد کمپین بازاریابی و فروش هستید، باید به این نکته توجه کنید که مخاطبان قدرت و تخصص شما را با تمام وجود درک کنند که تحقق این امر از طریق ویدیو تا تولید یک محتوای بیروح متنی بسیار آسانتر خواهد بود. یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی ویدیویی یا ویدیومارکتینگ، تولید و استفاده از ویدیوهای آموزشی برای توسعه کسب و کار هاست که علاوه بر اینکه بهوسیله آن شما بهعنوان متخصص حرفه خودتان به مخاطب معرفی میشوید، روند ایجاد شناخت، علاقهمندی و اعتماد به شما و کسب و کارتان را نیز سرعت میبخشد.
آموزش ویدیویی یک فرصت عالی برای به اشتراکگذاشتن دانش شماست، در عین حال زندگی دیگران را نیز ارتقا میبخشد. همه ما اطلاعات، مهارتها و علومی را بلد هستیم که میتواند برای دیگران بسیار مفید باشد و با ایجاد ارزش برای مخاطبان، آنها میتوانند برای دسترسی به آن و استفاده از آن هزینه کنند.
به عنوان یک تکنولوژی، آموزش بهصورت ویدیویی فرصتی برایتان فراهم میکند تا دانش خود را با افراد زیادی به روشی که قبلا هرگز دیده نشده است، به اشتراک بگذارید. با مقایسه نحوه آموزش از طریق آموزشهای ویدیویی امروزی با زمانی که گوتنبرگ ماشین چاپ را در سال۱۴۵۰ اختراع کرد، متوجه میشویم که چقدر تکنولوژی نسبت به آن زمان تغییر کرده است. ماشین چاپ در روش به اشتراکگذاری دانش، انقلابی ایجاد کرد و تقریبا از سال۲۰۰۹ ویدیوهای آموزشی نیز تاثیری مشابه با ماشین چاپ ایجاد کردهاند.
«آنچه که الان دربارهاش صحبت میکنیم، این است که در همین لحظه شما فرصتی بینظیر برای اعمال نفوذ میان مخاطبانتان در اختیار دارید.»
اما چطور میتوانید اطلاعات و تجربیات را به صورت دورههای ویدیویی آموزش دهید؟
به طور کلی آموزشهای ویدیویی به دو دسته آفلاین یا تولیدی و آنلاین یا زنده تقسیم میشوند.
در دسته اول یعنی ویدیوهای آموزشی آفلاین ویدیو یا مجموعهای از ویدیو با روند حرفهای تولید ویدیو از جمله طیکردن مراحل پیشتولید، تولید و پس تولید به خروجی ویدیوی آموزشی تبدیل میشوند که یا در بسترهای آنلاین به فروش میرسند و یا با بستهبندی فیزیکی و در قالب فروشگاهی به دست مخاطبان خود میرسند.
مهمترین تفاوت آموزشهای ویدیویی آفلاین و آنلاین به مرحله پس از تولید و آنچه در مرحله تدوین بر ویدیو افزوده میشود، است اما دسته متداولتر امروزی که از تنوع ساختاری گستردهای هم برخوردار است، ویدیوهای آموزشی آنلاین هستند که در مراحل برنامهریزی و تولید تا حدی مشابه دسته اول هستند، ولی عمده تفاوت آن در نبود مرحله پس از تولید برای این نوع آموزشهای ویدیویی است و در اصل هرآنچه مخاطب میبیند، زنده و بدون هیچ تغییری است که در محله تدوین و پس از تولید به طور معمول به ویدیو کم یا اضافه میشود. این دسته یعنی رویدادهای ویدیویی آموزشی آنلاین زیرمجموعههایی همچون ویدیوکنفرانسهای آموزشی، آموزش از طریق لایواستریم و وبینار را شامل میشود.
برای درک بیشتر به بیان جزئیات و تفاوتهای ۳ زیرمجموعه از رویدادهای ویدیویی آموزشی آنلاین میپردازیم.
در ویدیوکنفرانسهای آموزشی اصلیترین شاخصه، تعامل دانشپذیران با یکدیگر و با مدرس دوره به صورت گسترده است، تعداد افراد حاضر هم به طور معمول از ۳۰ نفر کمتر است و همین باعث میشود این نوع آموزش ویدیویی وجهه خصوصی به خود بگیرد، مضاف بر اینکه افراد با ثبتنام و یا اجازه قبلی، امکان حضور در این رویداد ویدیویی آموزشی زنده را خواهند داشت.
اما دسته بعدی یعنی آموزش از طریق لایواستریم که ابتدا از طریق یوتیوب و فیسبوک رواج پیدا کرد، تا به امروز که از طریق اینستاگرام هم استریم زنده و آموزش از طریق آن گسترش زیادی پیدا کرده است، آموزش از طریق لایو استریم به طور معمول عمومی و رایگان انجام میشود و محدودیتی در تعداد نفراتی که میتوانند در آن حضور داشته باشند، نیست. البته در برخی پلتفرمهای ارائهدهنده امکان دونیت یا پرداخت مبلغ به صورت دلخواه از سوی مخاطبان وجود دارد، برای ورود به لایواستریم اجازه یا ثبتنام لازم نیست و تمایز عمده آن با دو دسته دیگر ترکیب سرگرمی با آموزش است؛ چراکه استریم در اصل برمبنای گپوگفت به صورت زنده توسعه پیدا کرد و در لایواستریمهای آموزشی این گپوگفت از طریق ارسال پیغام متنی مخاطبان آموزش برای مدرس صورت میگیرد.
در نهایت دسته سوم وبینارهای آموزشی هستند که شباهت زیادی به سمینارهای فیزیکی دارند؛ شباهتهایی از جمله پرداخت حق شرکت در وبینار، تعداد محدود برای شرکت در وبینار، استفاده آموزشی و تجاری توأمان از وبینار و حضور یک یا چند مدرس در طول برگزاری وبینار .
اما در کنار دو دسته آموزش ویدیویی آفلاین و آنلاین، دستهای فیمابین هم وجود دارد به نام وبینارهای همیشه سبز.
این نوع وبینارها همچون ویدیوهای آفلاین در زمان مشخص تولید و تدوین شده ولی در بسترهای ارائهکننده وبینارهای آنلاین و با ضوابط یک وبینار به مخاطب ارائه میشوند. طبیعی است که ویژگی این دسته نیز تلفیقی از ویژگیهای تولید ویدیوهای آموزشی به صورت آفلاین و آنلاین و با تمرکز بر کیفیت تولید و انتشار آنلاین است. البته که ویژگی اصلی این نوع وبینار محتوای بسیار ارزشمندی است که در آن ارائه میشود و در بازاریابی بر اساس محتوا به نام استراتژی همیشه سبز شناخته میشود. محتوای همیشهسبز یا محتوای بدون تاریخمصرف، محتوایی است که باگذشت زمان از کیفیت، ارزش و اعتبار آن کاسته نمیشود و بهطور مداوم برای خوانندگان تازه است (برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب ستون با عنوان خانه سبز مطالعه شود.)
برای داشتن کیفیت بیشتر برای ویدیوهای آموزشی چه آفلاین و چه آنلاین بهتر است به نکات زیر توجه کنید.
آموزش حرفهای با برنامهریزی حرفهای آغاز میشود و از ارکان برنامهریزی برای تولید آموزش ویدیویی انتخاب موضوع مناسب است و پس از انتخاب موضوع درست متناسب با مخاطب هدف باید طرح درس آموزش ویدیویی خود را آماده کنید. بعد از این مرحله نوبت به نوشتن متن ویدیوی آموزشی منطبق با عناوین و طرح درس شماست. در اینجا به این نکته اشاره میکنم که از استفاده لغات و کلمات سنگین در طول آموزش ویدیویی خود به طور جدی پرهیز کنید چراکه یکی از رایجترین اشتباهات در آموزش ویدیویی این است که فرض کنید مخاطبانتان همگی از دانش یکسانی برخوردار هستند؛ اشتباهی که در نوشتن کتاب نیز بعضا رخ میدهد.
هنگامی که در حال ساخت یک ویدیوی آموزشی هستید، ضروری است که فکر کنید مخاطبانتان همگی از دانش اندکی درباره موضوع مورد آموزش شما برخوردارند. اما اگر یک مدل آموزشی پیشرفته را ارائه کنید، هرگز موفقیتی از انتشار این ویدیوهای آموزشی بهدست نخواهید آورد مگر اینکه به طور قطع از سطح دانش مخاطبان خود اطلاع دقیقی داشته باشید. در اکثر ویدیوهای آموزشی، سادهترین رویکرد، بهترین عملکرد را خواهد داشت. به یاد داشته باشید برخلاف آموزشهای فیزیکی، شما امکان سطحسنجی دقیق از کسانی که در کلاس آموزش ویدیویی شما حاضر هستند را ندارید و حتی ممکن است نسبت به سن، جنس و تحصیلات مخاطبی که به تماشای ویدیوی آموزشی شما نشسته، اطلاعات دقیقی نداشته باشید.
بیش از اینکه صحبت کنید، نمایش دهید. فراموش نکنید ویدیو برای دیدن است و وجه تمایز آموزش ویدیویی در استفاده از تمام امکانات و تجهیزات برای بهتر دیدهشدن است. پس پیشنهاد میکنم دیدهشدن و نمایشدادن آن چیزی که آموزش میدهید را در اولویت قرار دهید و از حداکثر توان بصری ویدیو در ارتباط با مخاطب بهره ببرید؛ چه در استفاده از حرکات دست و صورتتان هنگام آموزش، چه استفاده و نمایش اسلایدها، تصاویر و ویدیوهای مرتبط با مبحث آموزشی که در حال آموزش آن هستید.
از لحاظ ساختار و برنامه تولید و انتشار آموزشهای ویدیویی، یک دوره ۴ یا ۵ هفتهای تاثیر مثبت بسیار زیادی خواهد داشت. مدت زمان ویدیو نیز در واقع بستگی به محتوای آموزشیتان دارد. پیشنهاد میشود که همه ویدیوها تقریبا مدت زمان یکسانی داشته باشند. از آنجا که ممکن است هر یک از ویدیوها ۵، ۱۰ یا حتی ۱۵ دقیقهای باشند، به جای از بر کردن همه مطالب و بیان آن به صورت متکلم وحده از اول تا انتهای ویدیو میتوانید از تکنیکهای متفاوت انتقال محتوا همچون اسلاید تصاویر و ویدیوهای کمک آموزشی هم بهره ببرید.
«هنگام برنامهریزی برای ویدیوهای آموزشی، به خاطر داشته باشید که برای پیشبرد دوره آموزشی نیاز به یک اطلاعرسانی دقیق از زمان و نحوه ارائه آموزشتان به مخاطبانتان نیز دارید و چه بهتر که این اطلاعرسانی نیز از طریق یک ویدیو انجام پذیرد.»
نکته دیگر اینکه هر چقدر بازدید از ویدیوهای آموزشیتان بیشتر شود، برندینگ شخصیتان نیز بهبود مییابد و این به طور دقیق همان چیزی است که سودآوری ویدیوهای آموزشی بعدی که در آینده خواهید ساخت را تضمین میکند. البته فراموش نکنید به دلیل استفاده زیاد از این تکنیک تولید محتوای آموزشی، کیفیت ویدیو و محتوای شما در جلب رضایت مخاطب و در نتیجه گرفتن بازدید بیشتر، بسیار مهم و تعیینکننده است.
در بیان اهمیت آموزش ویدیویی همین بس که پلتفرمهای آموزش ویدیویی مثل یوتیوب، یودمی و لینکداین لرنینگ، آهسته آهسته در حال همسهمشدن با دانشگاههای معتبر دنیا در آموزش و یادگیری هستند.
شکی نیست که آینده ارائه آموزش بر پایه ویدیو بسیار روشن است. ارتباط با مخاطبان از طریق آموزش ویدیویی هر روز محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب میکند و آموزش ویدیویی بهزودی حجم قابل توجهی از معادلات تجاری روز دنیا را به خود اختصاص خواهد داد.
«شما یک ابزار بسیار قدرتمند در اختیار دارید؛ ابزاری که تا به امروز به آسانی در دسترس نبود و آن چیزی نیست مگر ارائه دانش و مهارتتان به تعداد نامحدود دانشپذیر در هر جای دنیا و در هر زمانی از شبانهروز.»
هر فرد صاحب دانش و مهارت میتواند ازاین ابزار فوقالعاده برای کشف مخاطبان جدید و تعامل با آنان، چه در راستای برندینگ شخصی خود و چه در راستای ایجاد شناخت، اعتماد و برقراری روابط تجاری در آینده بر پایه این اعتماد استفاده کند. پس فرصت را از دست ندهید و اگر تخصصی در هر زمینهای دارید، مقابل دوربین بروید و خودتان را به دنیا و مخاطبانی که تشنه استفاده از دانش و مهارتتان هستند، معرفی کنید و از نتایج بینظیر آن لذت ببرید.
نظر شما :