آیا می‌دانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۳ کد : ۲۰۴۷۰ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
آیا می‌دانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟

 

 

آیا می‌دانید بهترین روش استخدام برای جذب نیرو کدام است؟

 

 

 

 

شاید باورکردنی نباشد اما استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی بهترین روش استخدام و یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیدا کردن بهترین استعدادها است. شما می‌توانید از طریق ایجاد انگیزه برای کارکنان فعلی خود از آن‌ها بخواهید تا در اطراف خود جست‌وجو کرده و بهترین استعدادها را به شما معرفی کنند. در نظر داشته باشید که در حال حاضر اکثر شرکت‌ها از این شیوه برای جذب و استخدام صحیح کارمند استفاده می‌کنند. و به نوعی به شیوه محبوب آن‌ها تبدیل شده است. زیرا استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی سبب شده تا هزینه و زمان استخدام کاهش یابد. از طرفی به صورت غیرمستقیم در حفظ کارمندان فعلی نیز مؤثر باشد.

در ادامه به تمام مواردی که شما نیاز دارید تا درباره استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی بدانید اشاره شده. علاوه براین به صورت کامل در مورد مزایای آن توضیحاتی داده می‌شود. همچنین درباره چگونگی اجرا و انجام این نوع استخدام نیز توضیحات کاملی ارائه خواهد شد. سرفصل‌هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارت است از :

  • منظور از استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی چیست؟
  • چرا تأمین منابع انسانی از طریق کارکنان مهم و بهترین روش استخدام است؟+آمار
  • مزایا و معایب استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی
  • ساخت یک برنامه مؤثر جذب نیرو از طریق کارکنان
  • منظور از استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی چیست؟

 

استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی یک برنامه ساختاری و نظام‌مند است که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پیدا کردن استعدادهای برتر از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها به کارمندان خود اعلام می‌کنند که به چه نیرویی احتیاج دارند و از آن‌ها می‌خواهند تا در اطرافیان خود جست‌وجو کنند و بهترین افراد را به شرکت معرفی نمایند. البته شرکت نیز برای کارمندان خود بابت این جذب نیرو، مزایا و پاداشی را در نظر می‌گیرد. این پاداش‌ها مانند یک عامل انگیزشی عمل کرده و سبب می‌شود تا بهترین نتایج حاصل شود. عوامل انگیزشی کارمندان شامل پاداش‌های نقدی یا مرخصی‌های با حقوق است. به این ترتیب کارمندان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین افراد را از طریق ارتباطات و شبکه‌های دوستانه خود پیدا کرده و به شرکت معرفی کنند. این روش بهترین برنامه استخدام است.

 

کاهش هزینه با استخدام از طریق کارمندان فعلی

اولین دلیلی که سازمان‌ها را مجاب می‌کند تا تأمین منابع انسانی خود را از طریق کارکنان فعلی انجام دهند افزایش هزینه‌های استخدام و همچنین حفظ استعدادهای برتر است زیرا در این دوره از زمان به دست آوردن نیروی مناسب و حفظ آن دشوارتر از همیشه است. دلیل دیگر این است که امروزه نحوه جذب نیرو در مقایسه با چندین سال پیش تغییر کرده است و نامزدها یا همان کسانی که به دنبال شغل هستند قدرت بیشتری دارند. بدین معنا که یک سازمان دیگر یک استعداد را استخدام نمی‌کند بلکه آن استعداد است که یک سازمان را به سمت خود می‌کشاند.

 

حفظ فرهنگ سازمانی از طریق استخدام به کمک کارمندان

دلایل دیگری همچون شناخت کارکنان فعلی از سازمان و نیازهای آن باعث می‌شود تا افرادی را که مناسب سازمان نیستند کنار بگذارند و باعث پایین آمدن هزینه و کاهش اتلاف زمان شوند. همچنین وقتی شما از کارمند خود می‌خواهید تا استخدام کارمند جدید از طریق او صورت گیرد، کارمند شما تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین استعداد را با توجه به شرایط سازمان به شما معرفی کند و این یعنی بهینه کردن برخی از امور مرتبط با تأمین منابع انسانی یک سازمان. در ادامه نگاهی به آمار و ارقام در زمینه استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی می‌اندازیم و بیشتر با اهمیت این موضوع آشنا می‌شویم.

 

استفاده از سرمایه اجتماعی کارکنان در بهترین روش استخدام

فرض کنید هر کارمند در شبکه‌های اجتماعی و اطرافیان خود با ۱۵۰ نفر در تماس باشد، حال اگر یک سازمان به صورت میانگین دارای ۱۰۰ کارمند باشد پس با ۱۵۰۰۰ نامزد احتمالی برای استخدام روبه‌رو است. اگر فقط ۱ درصد از این افراد شرایط استخدام را داشته باشند شرکت به صورت بالقوه می‌تواند با ۱۵۰ گزینه استخدامی روبه‌رو شود. نامزدهای معرفی شده سریع‌تر از متقاضیان از طریق سایت یا تابلوهای تبلیغاتی پیدا می‌شوند. افرادی که از طریق کارمندان معرفی می‌شوند معمولاً تا ۲۹ روز، افرادی که از طریق تابلوهای تبلیغاتی برای استخدام اقدام می‌کنند معمولاً تا ۳۹ روز و افرادی که از طریق سایت‌ها برای استخدام اقدام می‌کنند معمولاً تا ۵۵ روز زمان نیاز دارند تا شروع به کار کنند.

اگر همچنان قانع نشدید که استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی یکی از بهترین گزینه‌ها است پس به دقت به این آمار توجه کنید

 

آمار موفقیت بهترین روش استخدام از طریق کارکنان فعلی

افرادی که از طریق کارمندان شرکت جذب می‌شوند به نسبت دارای رضایت شغلی بیشتری بوده و مدت زمان بیشتری را در شرکت باقی می‌مانند؛ ۴۶ درصد بیش از یک سال، ۴۵ درصد بیش از ۲ سال و ۴۷ درصد بیش از ۳ سال. همچنین ۶۷ درصد از استخدام کنندگان و کارفرمایان گفته‌اند که روند استخدام کوتاه‌تر بوده و همچنین ۵۱ درصد از آن‌ها اذعان داشتند که استخدام در این روش برای آن‌ها ارزان‌تر تمام شده است. آمار هم نشان می دهد این برنامه، بهترین روش استخدام است.

 

مزایا و معایب بهترین روش استخدام- از طریق معرفی کارکنان فعلی

تأمین منابع انسانی از طریق کارکنان شرکت مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود. شاید با دانستن این مزایا دیگر به فکر استخدام از طریق گزینه دیگری نباشید و فقط استخدام‌ها را از این شیوه انجام دهید. البته باید یادآور  شد که هر شیوه معایبی هم دارد که در پایان همین سرفصل به معایب آن هم اشاره می‌شود. مزایای بهترین روش استخدام یعنی استخدام کارمند از طریق کارکنان فعلی عبارت‌اند از :

 

افزایش کیفیت استخدام

کارمندان فعلی شما شناخت و تجربه کامل از فرهنگ، رسالت و چشم‌اندازهای شرکت شما دارند و این به این معناست که راحت‌تر می‌توانند نامزدهایی را انتخاب کنند که بهترین هماهنگی را با شرکت شما داشته باشد. استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی یک روش عالی برای نزدیک شدن به نامزدهای منفعل است و از آنجا که نامزدهای منفعل بهترین نامزدهای شغلی هستند پس رسیدن به آن‌ها می‌تواند کیفیت استخدام را افزایش دهد.

 

افزایش نرخ حفظ کارمندان

این مزیت را می‌توان از دو منظر بررسی کرد، منظر اول درباره کارمندان فعلی و منظر دوم درباره کارمندانی که استخدام می‌شوند. وقتی شما از کارمندان فعلی می‌خواهید که در استخدام افراد جدید به شما کمک کنند و برای این کار به آن‌ها پاداش می‌دهید در حقیقت انگیزه افراد را تقویت کرده و باعث می‌شوید که کارمند فعلی با رغبت بیشتری به کار خود ادامه دهد. از طرفی وقتی کیفیت استخدام افراد جدید به واسطه کمک از کارمندان فعلی افزایش یابد نتیجه آن است که حفظ کارمندان جدید راحت‌تر صورت می‌گیرد. زیرا بهترین استعداد با توجه به شرایط شرکت شما استخدام شده و همین امر احتمال حضور بیشتر کارمند جدید را افزایش می‌دهد.

 

کاهش زمان و هزینه استخدام

در مورد این مزیت بارها و بارها صحبت شده و پرواضح است که استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی بسیار کم‌هزینه‌تر از تبلیغات‌های استخدامی در بیلبوردها و یا سایت‌های کاریابی است. همچنین سرعت انتشار خبر جذب نیرو در این شیوه بسیار بیشتر بوده و نامزدها سریع‌تر برای مصاحبه اقدام می‌کنند. از طرفی غربالگری کارمندان فعلی در میان نامزدهای استخدام به نوعی در زمان استخدام شرکت صرفه‌جویی ایجاد می‌کند و هزینه کمتری را به دوش شرکت می‌گذارد.

 

قوی‌تر شدن برند شرکت

وقتی جذب نیرو از طریق کارمندان فعلی صورت می‌گیرد، کارمندان فعلی به صورت غیرمستقیم برند شرکت و ماهیت آن را تبلیغ می‌کنند زیرا به نوعی احساس رضایت خود را نسبت به شرکت اعلام می‌کنند و می‌خواهند فرد دیگری را در آن مشغول به کار کنند پس نامزدها به گفته کارمندان توجه بیشتری می‌کنند و همین امر سبب قوی‌تر شدن برند شرکت می‌شود.

همان‌طور که گفته شد این شیوه از استخدام کارمند مزایای متعددی دارد اما باید به نقاط ضعف آن هم اشاره کرد. ارجاعات بد همیشه بازتاب بدی دارند، اگر کارمندی در معرفی نامزدی مردد باشد یا آن نامزد خود را در آن شغل حرفه‌ای نشان دهد اما در واقع ضعیف باشد، نمی‌تواند نتایج خوبی برای شرکت به همراه داشته باشد. ممکن است کارمندی دوست صمیمی یا همسر خود را برای استخدام معرفی کند و رد کردن آن‌ها سبب کاهش انگیزه کارمند فعلی شود، این موارد جزء معایب این شیوه هستند.

 

ساخت یک برنامه مؤثر جذب نیرو از طریق کارکنان فعلی

هر شرکتی می‌تواند برای تأمین منابع انسانی خود یک برنامه مؤثر جذب نیرو از طریق کارکنان فعلی تهیه کرده و طبق آن عمل کند. اما باید توجه داشته باشید که چه چیزهایی در این برنامه مؤثر و کارآمد هستند و باید آن‌ها را رعایت کنید. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که کارمندان از آنچه شما به دنبال آن هستید کاملاً اطلاع دارند و می‌دانند که دقیقاً چه کسی و با چه خصوصیاتی می‌خواهد در مجموعه استخدام شود. سعی کنید از طریق ایمیل نیازهای شغلی را برای کارمندان توضیح دهید و اگر نیاز بود پیوست‌هایی را درباره شغل و شرایط استخدام در اختیار آن‌ها قرار دهید. در ایمیل به صورت شفاف نیازهای خود را بیان کنید و سعی کنید هر هفته آن را برای کارمندان ارسال کنید.

 

چند اصل مهم را در استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی رعایت کنید

 برنامه جذب از طریق کارمندان شفاف باشد

و در عین حال برای کارمندان جذاب باشد(عوامل انگیزشی). در ایمیل‌ها حتماً به این موارد اشاره کنید : وظیفه شغلی، مقررات و الزامات کاری، دستمزد یا پاداش ارجاع و ضمیمه کردن دستورالعمل شغلی. همچنین می‌توانید یک فرم مناسب برای این امر تهیه کنید و تمام داده‌ها از کارمندان مختلف را در این فرم بیاورید.

 

در نظر داشته باشید که فرایند پذیرش را در برنامه جذب از طریق کارمندان مشخص کنید

و علاوه بر اینکه استخدام از طریق کارکنان را آسان می‌کنید باید کارکنان فعلی را بروز کنید تا کمترین تداخل در استخدام به وجود آید. همچنین از کارمندانی که نامزدهای مناسب معرفی کرده‌اند تشکر کنید و به آن‌ها پاداش دهید و با این کار انگیزه آن‌ها را بیشتر کنید. البته نیازی نیست که حتماً پاداش‌ها نقدی باشد و می‌تواند به صورت مرخصی یا تعطیلی مازاد باشد.

 

ثبت و دسته بندی اطلاعات متقاضیان معرفی شده

اطلاعات استعدادهایی که کارکنان به سازمان معرفی کرده اند باید به طور کامل ثبت شوند. این بانک رزومه سرمایه شما در منابع انسانی خواهد بود. دقت نمائید رزومه ها و اطلاعات ثبت شده باید قابلیت دسته بندی، فیلتر کردن، ارزشیابی و گزارش گیری داشته باشد. معمولا سازمان ها برای تسهیل دسته بندی رزومه ها و در کل تسهیل فرآیند استخدام از ابزارهای آنلاین مانند نرم افزار مدیریت فرآیند استخدام یا Applicant Tracking System استفاده می کنند.

همان‌طور که مشخص شد استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی یکی از بهترین شیوه‌ها برای جذب نیرو جدید است. مزیت‌های این شیوه به نسبت معایب آن بسیار بیشتر بوده و اگر این امر توسط یک برنامه مؤثر و دقیق اجرایی شود می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی روی سازمان داشته باشد. استخدام از طریق معرفی کارکنان فعلی سبب افزایش انگیزه در کارمندان فعلی شده و از طرفی افزایش کیفیت استخدام را به همراه دارد.

 

منبع:    سیویتو

 

 

کلیدواژه‌ها: دورکاری- کرونا- مدیریت فرآیند- استخدام- مدیریت منابع انسانی – پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :