تغییر مدل کسب و کار با فناوری‌های دیجیتال

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۳ کد : ۲۰۴۹۶ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
تغییر مدل کسب و کار با فناوری‌های دیجیتال

 

 

تغییر مدل کسب و کار با فناوری‌های دیجیتال

 

 

 

 

فابا نیوز زهرا میر حسینی ، معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، در پاسخ به نظر سنجی فابا نیوز در مورد چالش های صنعت بانکداری و پرداخت در شرایط پسا کرونا گفت: بانک‌ها با توجه به درس‌هایی که از بحران کرونا گرفته‌اند، می‌بایست بدون شک و تردید به سمت استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین دیجیتالی و سرویس‌های هوشمند رفته و هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه غیرحضوری و تغییر مدل کسب و کار خود ی گام بردارند.

اصلاح نظام کارمزدی خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال و اصلاح دستورالعمل‌های مربوط به محدودیت‌های تراکنش‌های کیف پول توسط بانک مرکزی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شبکه بانکی در سال جاری است. تغییر نکردن، کارمزدهای خدمات بانکداری الکترونیک از سال ۱۳۸۷ تاکنون و همچنین مدل فعلی کارمزدها در حوزه پذیرندگی و صادرکنندگی از یک طرف و افزایش چندین برابری هزینه‌های زیرساخت‌های ارتباطی، تجهیزات، تولید یا تامین نرم‌افزارها و سرمایه‌های انسانی از طرف دیگر، موجب زیان بسیاری برای همه بانک‌ها در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک شده است. این امر بدون شک، مشتریان بانک‌ها و عموم مردم را متأثر کرده و می‌کند و ضروری است که هرچه سریع‌تر مدل کارمزدی با همفکری همه بانک‌ها و دیگر بازیگران این اکوسیستم اصلاح شود.

از جمله عوامل تاثیرگذار برای اصلاح کارمزدها‌ می‌تواند افزایش پذیرش و به‌کارگیری کیف پول در جامعه و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های آن باشد؛ این امر مستلزم اصلاح دستورالعمل «پرداخت‌بان» صادره از طرف بانک مرکزی و افزایش سقف تراکنش‌های کیف پول، با رعایت مدیریت ریسک مناسب و پذیرش ریسک توزیع شده توسط همه عوامل ذی‌نفع کیف پول است.

 

احراز هویت دیجیتالی

ضرورت تسریع در تدوین و ابلاغ  ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به  فضای «بانکداری دیجیتال»، مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نظام بانکی، ضوابط، مقررات و فرآیندهای پولی- بانکی در بانکداری دیجیتال، به‌ویژه در بخش «احراز هویت دیجیتالی» و چگونگی مدیریت ریسک‌های ناشی از آن بطور مناسب برای همه عوامل درگیر  است.

همچنین وجود رویه‌های حقوقی، قضایی و در برخی موارد فقهی در فضای دیجیتال ضروری است که بتوان بر چالش‌ها و مشکلات احتمالی روابط دیجیتالی بین همه بازیگران و ذی‌نفعان در بانکداری دیجیتال، فائق آمد.

 

فناوری‌های تحول‌آفرین

وظایف حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها در دوران ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. شرکت مشاوره مدیریت مکینزی به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح مشاوره مدیریت جهان، با اشاره به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در جهان در گزارش اخیر خود ابراز داشته که بانک‌ها باید درس‌هایی را که از این بحران می‌گیرند، به درستی ثبت کنند و میزان انعطاف‌پذیری در عملیات مالی و سرمایه‌گذاری خود را نیز در این زمان افزایش دهند.

بانک‌ها، پیش‌تر اقداماتی را در واکنش سریع به گسترش ویروس کرونا انجام داده‌اند؛ اقداماتی که شامل ایجاد کارگروه‌های مقابله با بحران، اعمال محدودیت‌های جابه‌جایی، جلوگیری از تجمعات در مقیاس بزرگ، تفکیک تیم‌ها، اقدامات دورکاری تیم‌ها و می‌شوند. اما نمی‌توان نقش پررنگ فناوری اطلاعات را در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نادیده گرفت. بانک‌ها با توجه به درس‌هایی که از بحران کرونا گرفته‌اند، می‌بایست بدون شک و تردید به سمت استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین دیجیتالی و سرویس‌های هوشمند رفته و هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه غیرحضوری و دیجیتالی تمام خدمات خود بروند) مگر خدمتی که امکان ارائه غیرحضوری آن وجود نداشته باشد).این مسئله نه تنها برای نظام بانکی تهدید به حساب نمی‌آید، بلکه فرصتی است تا مدیران نظام بانکی با دقت نظر به وضع موجود و محدودیت‌های بسیار زیاد در ارائه خدمات غیرحضوری، به صورت جدی به سوی تغییر مدل کسب و کار خود و حرکت به سمت مدل کسب و کار متحول شده دیجیتالی گام بردارند.

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیک شماره 99

 

 

کلید واژه ها: احراز هویت دیجیتال- اصلاح محدودیت تراکنش کیف پول- اصلاح نظام کارمزد- فناورهای دیجیتال- مدل کسب و کار بانکی- بانک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :