تعیین مدت زمان درست ویدیو، شاه‌کلید تولید محتوای مخاطب‌پسنداست

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۴ کد : ۲۰۶۲۵ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
تعیین مدت زمان درست ویدیو، شاه‌کلید تولید محتوای مخاطب‌پسنداست

 

 

تعیین مدت زمان درست ویدیو، شاه‌کلید تولید محتوای مخاطب‌پسنداست

 

 

 

 

طبق مقالات متعدد در حوزه ویدیو کوتاه‌ترین زمان برای اطلاق فیلم به تصاویر متحرک ۳‌ثانیه است که برای محتوای ویدیویی معنادار در حیطه ویدیومارکتینگ این عدد به ۶‌ثانیه می‌رسد و ویدیوهای تبلیغاتی ۶‌ثانیه یا ۶ second دسته تخصصی در انواع ویدیوهای تبلیغاتی به خود اختصاص داده‌اند. پس حداقل زمان برای تولید محتوای ویدیویی برای بازاریابی براساس تولید محتوای ویدیویی ۶ ثانیه است .

تا‌به‌حال اتفاق افتاده که ویدیوهایی را تماشا کنید که شما را کاملا جذب خود کرده و هنگام تماشای آن گذشت زمان را احساس نکرده باشید؟ این یعنی موفقیت در یکی از مهم‌ترین چالش‌های ویدیومارکتینگ. در ادامه یاد می‌گیرید که مدت زمان ایده‌آل محتوای ویدیویی که تولید می‌کنید، چقدر باید باشد. این سوال همگانی اگرچه یک سوال پیچیده به نظر می‌رسد اما پاسخ ساده اما مهمی در دل خود جای داده است که به تفصیل به شرح آن می‌پردازیم.

اگر دستی بر تولید محتوای ویدیویی دارید، بدون مقدمه، این جمله را تا همیشه به‌خاطر بسپارید: «مدت زمان محتوای ویدیویی شما به همان اندازه‌ای است که باید باشد.» به طور قطع هیچ قانون مشخصی برای تعیین مدت زمان یک ویدیوی موفق وجود ندارد.

یک قانون کلی وجود دارد که زمان همه ویدیوهای تبلیغاتی باید بین ۳۰‌‌‌ تا ۹۰‌ثانیه باشد. در‌حالی‌که از این قانون می‌توان به عنوان یک راهنما استفاده کرد اما حقیقت این است که با ظهور بازاریابی بر اساس تولید محتوای ویدیویی و تنوع بسیار زیاد این نوع خاص از محتوا نمی‌توان هر ویدیویی را به‌عنوان ویدیوی تبلیغاتی محسوب کرد که پیرو این قانون ۳۰ تا ۹۰‌ثانیه‌ای باشند، کافی است به همه ویدیوهایی که طی ۳۰ روز گذشته دیده‌اید و مدت زمان آنها فکر کنید. به یقین ویدیوهای متنوعی را به یادخواهید آورد که هرکدام از آنها طول مدت متمایزی از یکدیگر داشته‌اند.

طبق مقالات متعدد در حوزه ویدیو کوتاه‌ترین زمان برای اطلاق فیلم به تصاویر متحرک ۳‌ثانیه است که برای محتوای ویدیویی معنادار در حیطه ویدیومارکتینگ این عدد به ۶‌ثانیه می‌رسد و ویدیوهای تبلیغاتی ۶‌ثانیه یا ۶ second دسته تخصصی در انواع ویدیوهای تبلیغاتی به خود اختصاص داده‌اند. پس حداقل زمان برای تولید محتوای ویدیویی برای بازاریابی براساس تولید محتوای ویدیویی ۶ ثانیه است اما آیا حداکثری نیز برای این موضوع می‌توان در نظر گرفت؟

برای بررسی ۴ مثال را بررسی می‌کنیم تا ببینید که در عین اینکه هر ویدیو دارای مدت زمان متفاوتی هستند، چگونه و چرا آنها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و به اهداف منحصر‌به‌فرد خود نائل شده‌اند. این مثال‌ها به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از تعیین زمان ایده‌آل برای محتوای ویدیویی خود به‌دست آورید.

مثال ۱

این مثال یک ویدیو سلفی‌کامنت مشتری است و ویدیوی کوتاهی است که مدت زمان آن حدود ۳۰‌ثانیه است. این ویدیو سلفی‌کامنت، بیان رضایتمندی یک مشتری است که در محل مشتری و به‌وسیله خود مشتری با استفاده از یک گوشی هوشمند ساخته شده ‌و در وب‌سایت کسب‌و‌کاری نوبنیان بارگذاری شده است تا بتواند با نمایش رضایت ضمنی مشتری‌های فعلی کسب‌و‌کار مشتریان بالقوه که مترصد خرید هستند را به خرید نزدیک‌تر کند. می‌بینید که برای این هدف و این مخاطب این ویدیوها مدت زمان ایده‌آلی دارند. آنها به سرعت و خلاصه پیام رضایت را انتقال می‌دهند و اغلب افراد با دیدن سلفی‌کامنت ویدیویی صادقانه کوتاه به یقین برای خرید از کسب‌وکار خواهند رسید و به مشتری بالفعل بدل خواهند شد.

مثال ۲

در این مثال طول زمان یک موشن‌گرافیک ۹۰‌ثانیه‌ای را بررسی می‌کنیم. این زمان برای پیامی که می‌خواهیم انتقال دهیم، که می‌تواند چگونگی استفاده از یک اپلیکیشن پیام‌رسان و یا توضیح امکانات آن باشد، کافی است.
۹۰‌ثانیه کافی است تا بتواند یک پیام قدرتمند و هیجان‌آور و در عین حال اطلاعات‌محور را به مخاطبان خود منتقل کند و علاوه بر آن در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی به اشتراک گذاشته شود. مشخص است که حدود ۹۰‌ثانیه باز هم معقول و منطقی به‌نظر می‌رسد چراکه در این مثال کافی است ویدیویی جذاب با استفاده از گرافیک متحرک و متنی راوی‌محور، افراد را به دور از هرگونه اتلاف وقت، با یک اپلیکیشن کاربردی آشنا کند.

مثال ۳

یک ویدیو مستند صنعتی را در نظر بگیرید که قرار است روند تولید پارچه در یک کارخانه مدرن را در مانیتورهای نمایشگاهی نمایش دهد و مدت زمان آن را می‌توان بین ۵ تا ۸ دقیقه در نظر گرفت. ممکن است بگویید «۸‌دقیقه برای یک محتوای ویدیوی تبلیغاتی خیلی زیاد است.» من هم تقریبا با شما موافقم. ۸‌دقیقه زمان زیادی است که انتظار داشته باشید مخاطبان وقت خود را به تماشای آن بگذرانند. این کار سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگی است به‌خصوص اگر ویدیو خسته‌کننده باشد یا آنقدر که باید جذاب و تحریک‌کننده نباشد و نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما برای ویدیویی که به طور جذاب و هیجان‌آور روایتگر تولید محصولی است که ظرافت و دقت روند تولید در آن نمود خارجی پیدا می‌کند، ۸‌دقیقه زمان مناسبی است. وقتی شما درگیر یک ویدیو می‌شوید و برایتان جذابیت دارد، مدت زمان پخش آن بی‌اهمیت می‌شود.

ضمن اینکه باید نوع مخاطبان را هم در نظر گرفت. ممکن است یک مستند صنعتی برای مخاطبان عام با محدوده سنی پایین بسیار کسل‌کننده باشد اما همین مستند با زمانی برابر ۸دقیقه برای صنعتگران و یا صاحبان صنایع نساجی و یا حتی دانشجویان این رشته بسیار جذاب بوده و دریچه‌ای برای کسب اطلاعات دقیق از روند تولید یک محصول منحصربه‌فرد آن هم از طریق درگیرکردن دو حس از حواس پنج‌گانه یعنی بینایی و شنوایی باشد. پس مخاطب ویدیو نیز در تعیین زمان آن نقش بسزایی ایفا می‌کند که نباید از آن غافل شد.

 

کلید واژه ها: تعین مدت زمان- ویدیو- تولید محتوا- مخاطب پسند- هفته نامه شنبه- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :