حاصل نگاهی نوآور

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۹ کد : ۲۰۶۴۹ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
حاصل نگاهی نوآور

 

 

حاصل نگاهی نوآور

 

 

 

 

تبدیل ایده به محصول آن‌هم در سالی که به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فرآیند یکی از اصول رسیدن به محصول است. پس باید برای رسیدن به محصولی فناورانه به این موضوع نگاهی جدی داشت.

به طور مثال، تامین هزینه‌های خرید دستگاه‌های آنالیز، یکی چالش‌هایی است که فعالان عرصه پژوهش، فراروی خود می‌بینند. با توجه به نوپا بودن ایده‌ها، تامین این هزینه‌ها در توان بسیاری از شرکت‌های نوپا نیست. برای همین باید حمایت‌های مادی از پژوهشگران در این زمینه صورت گیرد.

یکی از این مجموعه‌هایی که در تلاش است تا این نیاز پژوهشگران را تامین کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این نهاد با ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی زمینه را‌ برای تعامل مجموعه‌های آزمایشگاهی و شرکت‌های داخل و خارج کشور، فراهم کرده است.

همچنین شرکت در نمایشگاه‌ها، بازدید از صنایع و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ‌امکان برگزاری نشست‌های  مشترک از دیگر زمینه‌هایی است که می‌تواند این تعامل و رسیدن خدمات کارآمد به فعالان آزمایشگاهی از یک سو و پژوهشگران یا کسب‌وکارها را از سوی دیگر تسهیل کند.

شبکه‌سازی، ایجاد تعامل اثرمند و بهره‌مندی مفید از تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور ظرفیتی است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی شکوفا ساخته است. همچنین ایجاد بستر به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی برای حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور از مهمترین مزایای این شبکه به شمار می‌رود.

در عین حال دسترسی آسان و امکان جستجوی تجهیزات برای دانشجویان و نیز محققان به راحتی فراهم شده و ضمن  بهره‌مندی از تسهیلات، انگیزه مضاعفی برای عضویت و استفاده از خدمات اعضای شبکه به ارمغان آمده است. در نتیجه این شبکه‌سازی، هزینه های آنالیزهای کنترل کیفی و بخش های تحقیق و توسعه کاهش چشم‌گیری یافته و استفاده از تجربیات سایر اعضای شبکه، افزایش کیفیت محصولات را به دنبال دارد.

مسعود اعتضاد

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه رنگ عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کلید واژه ها: نگاهی نوآور- ایده- محصول- جهش تولید- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی


نظر شما :