بهرهگیری از رفتار مصرفکننده در جهت پایداری
بهرهگیری از رفتار مصرفکننده در جهت پایداری
سوال کاربردی پیشروی یک بازاریاب پایداری این است که چگونه از دانش به دست آمده راجع به رفتار مصرف کننده، در تشویق آنها به رفتارهای پایدارتر استفاده کرد. اقدامات اولیه در این زمینه، از رویکرد بازاریابی مرسوم در شناسایی و پاسخگویی به جنبه های خاص مصرف کنندگان، در جهت ﺗﺄثیرگذاری بر ترجیحات مصرفی آنها به نفع محصولات و برندهای خاص تبعیت می کرد.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سوال کاربردی پیشروی یک بازاریاب پایداری این است که چگونه از دانش به دست آمده راجع به رفتار مصرف کننده، در تشویق آنها به رفتارهای پایدارتر استفاده کرد. اقدامات اولیه در این زمینه، از رویکرد بازاریابی مرسوم در شناسایی و پاسخگویی به جنبه های خاص مصرف کنندگان، در جهت ﺗﺄثیرگذاری بر ترجیحات مصرفی آنها به نفع محصولات و برندهای خاص تبعیت می کرد.
به بیان دیگر، تلاش بر این بود که از دغدغه های مصرف کنندگان در این زمینه، جهت تحریم برخی شرکت ها و محصولات بهره برد (با کمک رهنمودهای نشریاتی همچون راهنمای مصرف سبز و انواع مختلف آنها در سطح بین المللی) و آن ها را به خرید محصولات و خدمات پایدارتر تشویق کرد. این ﺗﺄکید بر خرید محصولاتی متفاوت و بهتر، فقط بخشی از چالش بهره گیری از رفتار مصرف کننده در جهت پایداری بود. برای پیشروی به سوی پایداری، لازم است که در سه زمینه نظری و عملی مرتبط با رفتار مصرف کننده، پیشرفت هایی صورت گیرد:
رفتار مصرف کننده پایدار باید از خرید محصولات و خدمات پایدار خاص فراتر رفته و کل فرایند مصرف را در دامنه گستردهای از محصولات و خدمات دربرگیرد، مخصوصاً آنهایی را که بیشترین ﺗﺄثیرات را دارند (مانند منازل، غذا، سفر و گردشگری).
رفتار مصرف کننده پایدار باید از بخشی از بازار که بیشترین نگرانی را درمورد پایداری دارند، فراتر رفته و بازار انبوه را دربرگیرد.
برای تغییر از شرایطی که در آن سبک های زندگی و مصرفی ناپایدار، هنجار محسوب شده و متداول هستند، به سمت شرایطی که در آن رفتار مصرف و سبک زندگی پایدار هنجار اجتماعی به شمار می آیند، بازاریان تجاری (و بازاریابان اجتماعی که در بخش عمومی کار می کنند) باید به نحوی اثربخش در رابطه با تغییر رفتار عمل کنند. برای رسیدن به این مهم، فقط درک عوامل محرک مصرف کنندگان در جهت پایدارتر کردن رفتارشان کفایت نمی کند، بلکه باید مشخص شود که مصرف کنندگان برای این کار با چه موانع اقتصادی، عملی، روانشناختی و اجتماعی روبرو خواهند شد.
فرض بازاریابی مرسوم بر این است که مصرف پایدار (یعنی خرید محصولات و خدماتی که وجه تمایز آنها عملکرد پایدارتر آنها است و احتمالاً قیمت بیشتری هم دارند) چیزی است که اغلب، مصرف کنندگان مرفهی را درگیر خود می کند که پول زیادی برای کالاهای جانبی دارند. لیکن برای یک لحظه درنظر بگیرید که سبک زندگی کدام یک از مصرف کنندگان ذیل پایدارتر است: یک مصرف کننده نسبتا فقیر که هیچ علاقه ای به مسائل اجتماعی و محیط زیستی ندارد و هر چه را که از عهده خرید آن برآید مصرف می کند؛ یا یک مصرف کننده نسبتا ثروتمند که قهوه تجارت منصفانه و غذای ارگانیک می خرد، ماشین هوشمند سوار می شود، برای تعطیلات به گردشگری زیست محیطی می رود، سرمایه گذاری های اخلاقی انجام می دهد و تا جایی که می تواند بازیافت می کند. عقل سلیم و تحلیل آثار زیست محیطی فعالیت آنها دال بر این واقعیت هستند که سبک زندگی فرد فقیرتر پایدارتر است.
منبع: کتاب “نقش بازاریابی در پایداری و مسئولیت پذیری سازمان“
https://weblogibc-co.com
نظر شما :