۵ نکته حیاتی درباره معرفی محصول که از ایلان ماسک می‌آموزیم.

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۳ کد : ۲۱۱۰۹ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
۵ نکته حیاتی درباره معرفی محصول که از ایلان ماسک می‌آموزیم.

 

 

۵ نکته حیاتی درباره معرفی محصول که از ایلان ماسک می آموزیم.

 

 

 

 

در اواخر سال 2019 میلادی، ایلان ماسک جدیدترین محصول شرکت تسلا یعنی سایبرتراک (Cybertruck) را معرفی کرد. سایبرتراک یک وانت برقی است که قرار است در سال 2021 در خطوط مونتاژ شروع به کار کند. این محصول را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات تسلا دانست، به طوریکه چند روز پس از معرفی، تیتر بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها شد و بیش از 250 هزار نفر برای خرید یک نسخه از آن ثبت نام کردند. می‌توان گفت ایلان ماسک به هدفش رسید. در واقع او می‌خواست محصولش از طریق رسانه‌ها و با سرعت معرفی شود و موفق هم شد.

http://utstpark.ir/wp-content/uploads/2020/08/960x0.jpg

حال این سوال مطرح می‌شود که ایلان ماسک چگونه این کار را انجام داد؟ می‌دانیم که وی یک سخنران کاریزماتیک که دائما در صحنه حضور داشته باشد، نیست. فارغ از فوق‌العاده بودن محصولات شرکت تسلا، ایلان ماسک چگونه توانست توجه همگان را به خود جلب کند؟

 

در این نوشتار به 5 تاکتیک مهم معرفی محصول می‌پردازیم.

اشتباهات را می‌توان به چشم یک فرصت نگاه کرد، پس خودت را با آن‌ها وفق بده.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم سخنرانی‌ها و اجراهای تد (TED) بدون هیچ عیب و نقصی اجرا می‌شود. در واقع همه چیز عالی و در بهترین حالت است؛ مانند پوشش مناسب، نورپردازی کافی، ارائه کامل و به موقع و. اما در واقعیت همه چیز مطابق خواسته‌های ما پیش نمی‌رود. برای مثال پیش می‌آید که میکروفن قطع شود، سخنران رشته افکار خود را گم کند، نسخه نمایشی مطابق برنامه اجرا نشود و مواردی از این قبیل. این چالش‌ها اجتناب ناپذیر هستند، باید پذیرای آن‌ها باشیم و به آن‌‌ها به چشم یک فرصت نگاه کنیم.

هنگامیکه نسخه آزمایشی سایبرتراک درحال تست و نمایش بود، اتفاق جالبی رخ داد. دو شیشه این خودرو که به گفته ایلان ماسک ضد ضربه بودند؛ توسط یک توپ فلزی شکسته شدند. در این هنگام، ایلان ماسک با آرامش گفت: خوب، بد نیست!!! این محصول جای پیشرفت دارد. سپس به صحبت‌های خود ادامه داد انگار که هیچ اتفاقی نیافتاده است. اما جالب است بدانید که شکسته شدن شیشه‌های این خودرو باعث شد تا مطبوعات و رسانه‌ها به طور گسترده‌تری به این موضوع بپردازند. به نظر شما این اتفاقات، از قبل توسط ایلان ماسک برنامه‌ریزی شده بود؟!! بعید نیست.

 

گاهی اوقات، یک سخنران بد بودن، می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند.

شاید تعجب کنید اما باید بگویم که اگر سخنرانی ایلان ماسک را درباره این محصول ببینید، قطعا خسته خواهید شد. او جملات کوتاه به کار می‌برد و بریده بریده صحبت می‌کند، طوریکه شما احساس می‌کنید انگار صحبت‌هایش را از روی کاغذ می‌خواند. شاید بتوان گفت او شبیه دانش آموزی است که برای بار اول متنی را می‌خواند، کلمات و جملات را نصفه و نیمه بیان می‌کند، آرام و قرار ندارد و دست به سینه، با حالتی تدافعی صحبت می‌کند. در واقع ایلان ماسک تمام کارهایی را انجام داد که در هنگام ارائه نباید انجام داد. اما میدونی چیه؟!! این سخنرانی ایلان ماسک، خود واقعی او را نشان داد، سخنرانی ای که از اصول و استانداردهای سخنرانی فاصله داشت. حقیقت این است که متفاوت بودن، حتی اگر به معنای شکستن هر قاعده و قانونی باشد، نیز یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود، چه در سخنرانی ایلان ماسک درباره سایبرتراک و چه در ارائه‌های عمومی.

 

انجام دادن یک کار ، از حتما عالی انجام دادن آن بهتر است.

سایبرتراک نقص‌هایی داشت که برخی از این نقص‌ها در روز ارائه نیز نمایش داده شد، مانند شکسته شدن پنجره‌ها و نداشتن آینه بغل. اما تجربه می‌گوید که محصولات مهم و خاص را باید کمی زودتر به بازار عرضه کرد. در راستای همین موضوع به یکی از تجربه‌های سیلیکون ولی اشاره می‌کنیم. آیفون در اولین روز ارائه، نقص‌ها و ایرادات بسیاری داشت اما الان کسی آن‌ها را به خاطر ندارد. در واقع می‌توان گفت تمام آنچه رخ داد، به نفع اپل و آیفون بود. استیو جابز با ارائه یک فناوری انقلابی، توانست بازار را در دست بگیرد به طوریکه رقبایش هنوز هم در تلاشند تا به این هدف برسند. فکر میکنم همین موضوع درباره سایبرتراک و کامیون‌های برقی نیز صادق باشد.

هدف اصلی، بررسی نبض بازار است.

خوب است بدانیم که ارائه و معرفی موثر یک محصول متفاوت و با فناوری خاص بهتر از رونمایی از یک محصول ایده‌آل با متقاضی کم است فلسفه استارت آپ ناب نیز با این محوریت است. ساخت یک محصول عالی، در پشت درهای بسته و بدون آزمایش محصول در بازار، معمولا با شکست مواجه می‌شود. پیشنهاد می‌شود محصول را در یک مقیاس کوچک تولید و مورد بررسی قرار گیرد، سپس بازخورهای بازار در ارتباط با این محصول بررسی شود. حال باید آستین‌های خود را بالا بزنید و با سرمایه گذاری بر روی زمان و منابع، پی ببرید چگونه باید محصولی بی عیب و نقص ارائه داد.

وجود پیش پرداخت های یک چهارم میلیون دلاری برای محصول تیم تسلا، نشان دهنده وجود تقاضا برای محصولشان است. همچنین میتوان فهمید آن‌ها در مسیری درست گام برداشته‌اند.

 

اطرافیان و مخاطبان و طرفدارانتان را بشناسید و از انتقاد نترسید.

فردی که یک کامیون یا وانت معمولی دارد، تلاشی برای خرید سایبرتراک ندارد. سایبرتراک به خاطر طراحی مثلث گونه‌اش برای گروهی از افراد جذاب است اما برای کامیون داران معمولی جذابیتی ندارد. طراحی عجیب و قابلیت استفاده از سایبرتراک در جاده‌ها و مسابقات آفرود، بیشتر مناسب کسانی است که دوست دارند آخر هفته خود را بیرون و به صورت متفاوت سپری کنند. در واقع طرافداران سایبرتراک آن را به دلایل محیطی، سلیقه شخصی و یا به دلیل آن که بهشان حس ویژه بودن میدهد، می خواهند.

باتوجه به آنچه در مراسم افتتاحیه محصول تسلا رخ داد، ایلان ماسک توانست مخاطبان زیادی جذب کند و طرفداران بسیاری به‌دست آورد. اگر اینفلوئنسرها و علاقه مندان به محصولات جدید، از این خودرو استفاده کنند، قطعا دیگر بخش‌های جامعه نیز از این محصول استقبال خواهند کرد.

 

مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی


نظر شما :