گردشگری سلامت نباید تک‌بعدی باشد

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۳ کد : ۲۱۳۴۷ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: گردشگر باید در مسیر گردشگری قرار گیرد که در کنار سفر درمانی خود، سفری زیارتی، تفریجی و طبیعی هم داشته باشد.
گردشگری سلامت نباید تک‌بعدی باشد

 

 

گردشگری سلامت نباید تک‌بعدی باشد

 

 

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: گردشگر باید در مسیر گردشگری قرار گیرد که در کنار سفر درمانی خود، سفری زیارتی، تفریجی و طبیعی هم داشته باشد.

 

حیدرعلی عابدی در ارتباط تلفنی با برنامه "رواق تماشا" اظهار کرد: مجلس دهم تلاش کرد سازمان را به وزارت گردشگری تبدیل کند و هدف ما به استقلال رسیدن این نهاد بود تا برنامه های گردشگری را بهتر ارائه هد.

وی افزود: گردشگری صنعتی است که کمتر از نفت و انرژی ارزشمند نیست؛ خاصه اینکه درآمد گردشگری در کف جامعه توزیع می شود. یعنی از مشاغلی چون رانندگی و سرویس گرفته تا آژانس و هتل و... مالیات می دهند؛ بالعکس صنعت نفت که مالیات از بالا توزیع می شود.

عابدی ادامه داد: مسلما اگر می گوییم گردشگری سلامت یا طبیعت نیازمند وزارتخانه است، به منظور تخصصی کردن این صنعت است ولی محور اصلی باید بر مبنای وزارت میراث فرهنگی باشد.

این نماینده مجلس افزود: گردشگر باید در مسیر گردشگری قرار گیرد که در کنار سفر درمانی خود، سفری زیارتی، تفریجی و طبیعی هم داشته باشد.

عابدی با بیان اینکه یک گردشگر نباید منحصرا به خاطر یک عمل جراحی وارد کشور شود، افزود: در اینصورت هیچ سودی عاید کشور نمی شود.

وی اضافه کرد: در اینجا وزارت میراث فرهنگی باید یک سفر را طراحی کرده؛ چراکه محدودیت و مشکلات آژانس ها را می شناسند و می دانمد کار چگونه باید توسعه یابد.

همچنین حسین رضا مرادی، کارشناس گردشگری در این برنامه رادیویی اظهار کرد: وقتی تاریخچه المپیک ها را از ابتدا تا امروز بررسی می کنیم، به سال هایی می رسیم که این رویداد جهانی برپا نشده و این روند را می توان با بحران کرونا مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی با جنگ های جهانی قابل قیاس است، افزود: از ابتدای تاریخ چنین اتفاقی در این سطح نداشتیم و کل دنیا غافلگیر شده است.

مرادی با بیان اینکه امروز با جمعیت بیشتر نسبت به قبل، آسیب و بحران ها گسترده تر است، گفت: یک ماه قبل از فروردین، نمایشگاه گردشگری برلین برپا نشد و بلافاصله تاریخ برپایی سال آتی را اعلام کردند ولی ما در نقطه مقابل چنین برنامه ریزی هایی به سر می بریم و در بلاتکلیفی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر برنامه ریزی اتفاق می افتاد، شاهد سفرهای بدون ضابطه و استاندارد و فاصله گذاری نمی بودیم، افزود: شورای جهانی سفر و گردشگری بلافاصله نشان سیف تراول را ایجاد کرد و برای مراکزی که خدمات گردشگری ارائه می دهند، این نشان را ارائه می دارد. لذا مردم می دانند برای سفر به نقطه ای خاص، می توانند امنیت خاطر داشته باشد یا خیر.

مرادی با اشاره به انتشار لیستی که نقاط پر خطر و کم خطر را بعنوان مراکز و مقاصد سفر نشان می دهد، گفت: هتل ها جز مراکز کم خطر تعریف شده اند؛ پس اگر ضابطه ای را برای سفر در نظر بگیریم، دیگر شاهد این مشکلات نیستیم.

وی ادامه داد: برنامه ریزی در اینجا نمود می یابد و در گردشگری سلامت هم بدین شکل است.

مرادی در پاسخ به این سوال که چرا رئسای ارشد سازمان یا وزارتخانه میراث فرهنگی افرادی متخصص نبودند و این نهاد حیاط خلوت دولت بوده، اظهار کرد: وزیر علامه دهر نیست و باید از دانش و تخصص افراد متخصص استفاده کند ولی اینکه چرا از این تخصص ها بهره نمی گیرد، بحثی دیگر است.

 

کلید واژه ها: سلامت- گردشگری- وزارت میراث


نظر شما :