با اقتصاد دیجیتال از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۰ کد : ۲۱۳۵۱ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
به زعم برخی فعالان اقتصادی، کاهش وابستگی کشور از درآمدهای نفتی با توسعه اقتصاد دیجیتال امکانپذیر است. اقتصادی که پیش‌بینی می‌شود تا یک دهه دیگر ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی را از آن خود کند. ایران هم که کشوری با اقتصاد سنتی و نفتی است باید با سرعت بیشتری در مسیر دیجیتالی کردن اقتصاد خود گام بردارد.
با اقتصاد دیجیتال از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم

 

 

با اقتصاد دیجیتال از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم

 

 

 

 

به زعم برخی فعالان اقتصادی، کاهش وابستگی کشور از درآمدهای نفتی با توسعه اقتصاد دیجیتال امکانپذیر است. اقتصادی که پیش‌بینی می‌شود تا یک دهه دیگر 20 درصد از اقتصاد جهانی را از آن خود کند. ایران هم که کشوری با اقتصاد سنتی و نفتی است باید با سرعت بیشتری در مسیر دیجیتالی کردن اقتصاد خود گام بردارد.

دنیا سال‌ها است که به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است. امروز سهم قابل توجهی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته به اقتصاد دیجیتال که مبتنی بر مفاهیم نوین و استفاده از فناوری‌های نوظهور است، مربوط می‌شود. به همین دلیل همه کشورها تلاش می‌‌کنند سهم خود را از این مدل اقتصادی کسب کنند و از قافله دیجیتالی شدن عقب نمانند.

آمارها نشان می‌دهد که توسعه فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء و بلاکچین ظرفیت‌های مهمی در حوزه دیجیتال هستند. مفاهیمی که با سرعتی بالا جای خود را در اقتصاد دنیا باز و دنیا را مجبور به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها کرده‌اند. این حرکت شتابان در دهه‌های آینده سرعت بیشتری هم خواهد  گرفت.

توسعه اقتصاد دیجیتال، رشد خدمات و محصولات مبتنی بر وب را افزایش می‌دهد. این کار به شفاف‌سازی درآمدها و بالا رفتن کارایی ظرفیت‌های موجود کشورها کمک کرده است. این موضوع هزینه‌ها و فسادهای مالی را کاهش می‌دهد. همین نتیجه مهم هم می‌تواند تاکیدی باشد بر ضرورت حرکت اقتصاد سنتی ایران به سمت دیجیتالی شدن.

ایران کشوری است با قدمت بالای صنعت نفت که با سازوکارهای سنتی حرکت می‌کند. اما چند سالی است که با اقتصاد جهانی همراه شده و در تلاش است تا با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، تحقق اقتصاد دیجیتال را کلید بزند. کاری که با همکاری همه ارکان اقتصادی میسر است.

در این مسیر طولانی و پربازیگر، ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به یاری دیگر مجموعه‌ها آمده تا با هم‌افزایی تلاش‌ها، به روند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور شتاب بیشتری دهد.

البته امیدها برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور با ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال و توسعه فعالیت دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌های این حوزه بیشتر شده است. اما با توجه به اینکه این اقتصاد بخش مهمی از درآمدهای آینده کشور را در دل خود جا خواهد داد نیاز است که اقدامات بیشتر و هماهنگ‌تری برای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و پاسداشت از آنها صورت گیرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال به حساب می‌آیند. همین موضوع باعث شده است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اولویت‌های خود را حمایت از توسعه فعالیت این شرکت‌ها قرار دهد. ظرفیت بزرگ و ارزش‌آفرینی که می‌تواند راه‌گشای بازیگران سنتی و قدیمی اقتصاد کشور باشند.

هدف از توسعه این مدل از اقتصاد که با زیرساخت‌های فناورانه میسر است، ارائه خدمات بهتر، پرشتاب‌تر و دقیق‌تر به مردم است. بهره گرفتن از این اقتصاد نوین جهانی بر ای ایران یک ضرورت انکارناپذیر است؛ اما این کار به یک همکاری و همراهی همه‌جانبه نیاز دارد. اگر کشور بتواند به صورت کامل این اقتصاد نوین را اجرایی کند، مسیر درستی به سمت کاهش وابستگی به پول نفت یافته است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


نظر شما :