چطور ایده نو به کسب و کار تبدیل میشود؟
چطور ایده نو به کسب و کار تبدیل میشود؟
لزوما داشتن یک اختراع یا حتی ایده خلاقانه در پیروزی یک کسب و کار موفق، کافی است ولی...
اگر شما هم سعی در یافتن ایده نو هستید و هنوز جرقهای در ذهنتان ایجاد نشده، بهتر است با بهترین راهکارهایی که شاید اکثر کارآفرینان موفق نیز از همین مسیر وارد دنیای کسب و کار شدند، آشنا شوید و ذهن خود را برای ایجاد ایده نو در مسیر تجارت و کار آماده کنید!
همه ما میدانیم که همه مشاغل و کسب و کارهای بزرگ و موفق، روزی از یک ایده نو برای راهاندازی کسب و کاری شخصی شروع شده است. در دنیای رقابتی و پرتکاپوی امروزی، نوآوری و خلاقیت در داشتن ایدههای نو، یکی از مهمترین فاکتورهای رسیدن به موفقیت محسوب میشود.
شاید برخی از تازه واردان به دنیای تجارت هنوز گمان کنند که لزوما داشتن یک اختراع یا حتی ایده خلاقانه در پیروزی یک کسب و کار موفق، کافی است ولی باید بدانید که در این مسیر آشنا بودن به مفاهیم تجاری، داشتن ایده نو و اینکه اصلا چگونه به ایده نو برسیم اهمیت بیشتری دارد.
در کنار همه اینها برای راهاندازی کسب و کار موفق، افراد باید بتوانند خدمات یا محصولاتی در راستای نیاز مشتریان و با توجه به وضعیت بالقوه بازار ارائه دهند و این موضوع نیاز به برنامهریزی دقیق و تحقیق گسترده و دانش کافی نیز دارد.
در همین ابتدای مسیر بهتر است بدانید که هیچ دستورالعمل مشخصی برای راهاندازی کسب و کار جدید وجود ندارد و هیچ قانونی نیست که دقیقا به ما کمک کند و بگوید چگونه به ایده نو برسیم، در این میان تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که دانش خود را از دنیای بازاریابی و علایق مشتریان بیشتر کنید و با راهکارهایی که در این مسیر به شما کمک میکند آشنا شوید.
بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره راهاندازی کسب و کار و ایده های نو به دست آورید و برای شروع یک تجارت و ایجاد برند شخصیتان آماده شوید.
شاید همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید یک ایده نو و جذاب در سر دارید و شاید هم هنوز برای راهاندازی کسب و کار جدیدتان به دنیال ایدهای جدید و خلاقانه میگردید.
در هر صورت مراحل زیادی برای رسیدن به موفقیت پیش رو دارید و در این مسیر قبل از هر چیزی باید از داشتن ایدهای مفید و کاربردی در دنیای امروزی مطمئن شوید.
راهکارهایی برای رسیدن به ایده نو!
راه کارهایی برای پیدا کردن ایده های جدید کسب و کار
اگر شما هم سعی در یافتن ایده نو هستید و هنوز جرقهای در ذهنتان ایجاد نشده، بهتر است با بهترین راهکارهایی که شاید اکثر کارآفرینان موفق نیز از همین مسیر وارد دنیای کسب و کار شدند، آشنا شوید و ذهن خود را برای ایجاد ایده نو در مسیر تجارت و کار آماده کنید!
۱-با افراد جدید آشنا شوید
همیشه بیرون رفتن و ملاقات با افراد جدید به ما اید میدهد که چگونه به ایده نو برسیم و موجب میشود تا با دنیایی از ایدههای نو و متفاوت آشنا شوید و از فضای بسته افکار خودتان بیرون بیایید و کمی مسیر را از دید دیگران نیز نظاره کنید.
بهتر است بیشتر معاشرت کنید و با افرادی که چیزی در مورد ذهنتیات و افکار شما نمیدانند هم صحبت شوید و از آنها بخواهید نظرشان را بگویند، اگر برای خودتان کسب و کاری دارید، بهتر است با مشتریانتان هم فکری کنید و کمی بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنید و از نظرهایشان برای بهتر شدن استفاده کنید.
۲-مشکلاتتان را یادداشت کنید
ایده نو برای راه اندازی کسب و کار جدید معمولا گره از مشکلاتی بزرگ میگشایند. همه شرکتهای موفق هم برای این توانستند موفق شوند، چون توانستند مشکلی به ظاهر پیش پا افتاده که تغییر زیادی بر زندگی مردم میگذارد را بر طرف کنند و ایدههای نو دقیقا باید در همین مسیر و در بر طرف کردن نیازهای عموم باشد، تا کارآمد و مفید واقع شود.
در طول روز سعی کنید اکثر مشکلاتی که با آن روبرو میشوید را یادداشت کنید؛ مثلا اینکه کاش میشد در مورد یک موضوع خاص چیزی وجود داشت که کارها با سرعت بیشتری پیش میرفت. ای کاش میشد با کمترین هزینه همه فیلمهای سینمایی جدید را در خانه مشاهده کرد.
کاش راه ارزانتری برای رفت و آمد وجود داشت و هزاران ای کاش دیگر که شاید به بسیاری از آنها تا کنون پاسخ داده شده و بسیاری از آنها نیز در افکار عدهای برای راهاندازی کسب و کار جدید وجود دارد.
اینکه چگونه به ایده نو برسیم، دقیقا پاسخ به این سوال را در ذهن ایجاد میکند که چه چیز در زندگی مرا اذیت میکند و دوست دارم روش سادهتری برای دریافت آن وجود داشته باشد. بهتر است همه این افکار و سوالات را در دفترچهای یادداشت کنید و از دیگران بپرسید که مهمترین دغدغههای آنها چیست و چه محصول و یا خدماتی میتواند مشکل آنها را برطرف کند.
۳-به دنبال علایقتان بروید
تفریح را فراموش نکنید
شاید این سوال که چگونه به ایده نو برسیم کمی عامیانه باشد زیرا ایدههای نو همیشه در زمینه هر موضوعی که فکرش را کنید وجود دارند و پیدا کردن یک مورد در میان میلیونها میلیون موضوع کار سادهای نیست و نخواهد بود. بهتر است اول از همه زمینه علاقه خودتان را پیدا کنید و سپس در همان مسیر به سوی پیدا کردن ایدههای نو حرکت کنید.
برای مثال یکی از معروفترین راهنماهای پیدا کردن رستوران به نام زاگات (Zagat) توسط تیم و نینا زاگات ۲ وکیلی که عاشق غذا خوردن در رستوران بودند، راهاندازی شد. در سال ۱۹۷۹ آنها کارشان را از خبرنامهای آغاز کردند و در آن شروع به جمعآوری نظر سنجی و امتیاز دادن و به رستورانها نمودند.
هر سال کارشان بیشتر پبشرفت کرد و آنها سرمایه بیشتری را به کارشان اختصاص دادند تا اینکه اینقدر پیشرفت کردند که این کسب و کار در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل خریداری شد و نظرسنجی از علایق و سرگرمیها جزئی از امکانات جذاب گوگل شد.
۴-سعی کنید گاهی متفاوت فکر کنید
درباره ایده کسب و کار خود متفاوت فکر کنید
روشها و متدهای فکر کردن در دنیای امروزی در هر لحظه در حال تکامل هستند و پاسخ به این سوال که چگونه به ایده نو برسیم گاهی مستلزم این است تا از دیگاه و مسیر متفاوتی به دنبال ایدهپردازی باشیم.
گاهی لازم است تا یاد بگیرید که روش بهتری را برای سازماندهی افکارتان پیدا کنید. بهتر است با روشهای یادگیری جدید و جدیدترین منابع علمی و ثبت ایدهها آشنا باشید و طراحیهای مختلف جهت رشد و گسترش یک ایده را یاد بگیرید تا بتوانید جنبههای متفاوت فکرتان را ثبت و از راه بهتری ایدههای نو خود را دنبال کنید.
۵-سفر کنید تا کسب و کار خود را پیدا کنید
برای پیدا کردن ایده مناسب کسب و کار سفر کنید
باید قبول کرد که دنیا پر از ایده های نو و جذابی است که شاید کسی در گوشهای از دنیا آنها را به نحوی اجرا کرده و یا میتواند با کار خود الهام بخش شما برای راه اندازی کسب و کاری جدید با ایده نو و خلاقانه باشد.
سعی کنید بیشتر سفر کنید و در سفرهایتان هر ایدهای را که دوست داشتید، یادداشت کنید. بعد از سفرتان ایده را مطابق با نیازهای مردن شهر و کشور خودتان تغییر دهید و آن را در جهتی که دوست دارید به کار بگیرید.
حتی اگر این چنین نشد و مستقیما با ایده جذابی برخورد نکردید، باید بدانید که سفر کردن شما را با دنیای جدید آشنا میکند که روج و جسمتان تازه میشود و این موضوع در پرورش و رشد خلاقیت شما برای پیدا کردن ایدههای نو نقش به سزایی دارد.
از طرف دیگر باید بدانید که همیشه لازم نیست که ایده نو شما تازه و دست اول باشد، گاهی ممکن است در یک کشور ایدهای را مشاهده کنید که هنوز در کشور شما اجرا نشده، پس میتوانید آنرا همانطور به بازار کشور خود عرضه کنید و از ایدههای موجود برای راهاندازی کسب و کار خود استفاده کنید.
۶-آنلاین باشید
بهتر است وقتتان را با تماشای فیلم های بی هدف و چیزهای بیفایده تلف نکنید و در اینترنت و در زمینهای که به آن علاقه دارید یا هر موضوع روز دیگری، به دنبال کارآفرینان و ایدههای نو در سراسر دنیا باشید.
به توییتر بروید و هشتگهای مرتبط با موضوعی که میخواهید را جستجو کنید و ببینید مردم درباره چه چیزهایی صحبت میکنند و به دنبال چه ایدههایی هستند. در مورد موضوعات رایج و مورد توجه مردم کمی جستجو کنید و آنقدر بگردید تا ایدهای خلاقانه در زمینه به روزترین موضوع و دغدغه امروز جامعه به ذهنتان خطور کند!
۷-در مورد ایدهای که در ذهن دارید تحقیق کنید
درباره ایده خود تحقیق کنید
شاید در مسیر جستجو و هر از چندگاهی جرقهای در ذهنتان ایجاد شود و یا شاید فکر کنید فلان ایده در یک جای دنیا که هنوز در کشور شما اجرا نشده موضوع بهتری برای دنبال کردن است. اینکه چگونه به ایده نو برسیم گاهی آنقدرها اهمیت ندارد، اما اینکه بدانید این ایده در بازار فعلی کشور چقدر پتانسل و کارایی دارد بسیار حائز اهمیت است.
باید کتابها و مقالات زیادی در مورد راهاندازی کسب و کاری که در سر دارید بخوانید و به خوبی تحقیق کنید. با انتظارات مشتری، رقبا و سرمایهگذارانی که در همین زمینه فعالت میکنند آشنا شوید و در همان ابتدای مسیر بدانید چه هزینههای احتمالی و شرایط کاری و تجاری و پیچ و خمهایی در انتظار شما خواهد بود.
ایدهتان را به کسب و کار تبدیل کنید!
تبدیل ایده به کسب و کار
حال که یاد گرفتیم که چگونه به ایده نو برسیم و ایدهای در ذهن داریم و میخواهیم در مسیر تحقق این ایده گام برداریم، بهتر است قبل از هر چیز با خود بگوییم که این ایده قرار است چه مشکلی را حل کند و یا اصلا هدف اصلی برای راه اندازی کسب و کاری که در ذهن دارید چیست؟ راه حل شما تا چه میزان میتواند مشکل موجود مرتبط با آن را حل و فصل کند و احتمالا چقدر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
گام بعدی این است که بازار کار و مخاطبان خودتان را پیدا کنید و ببینید اصلا بعد از راهاندازی کسب و کار جدیدتان چه کسانی قرار است از مشتریان و دنبال کنندگان شما باشند. باید ببینید ایده نو شما در کدام شهر و یا کشور عملیتر است و در چه بازار بهتری بازخورد را خواهد داشت.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر استارتاپها میکنند، این است که این موضوع را در نظر نمیگیرند که اصلا مردم چه میخواهند و به دنبال چه هستند. ممکن است ایده نو شما به نظر عالی برسد ولی تا زمانیکه کسی از ان استقبال نکند، هیچ ارزشی نخواهد داشت. شما باید بتوانید مردم را به خریدن و استفده از ایدهتان ترغیب کنید و درواقع با کارتان تغییری ایجاد کنید که آنها خود برای استفاده از محصولات یا خدمات شما قانع شوند.
علاوه بر اینها فراموش نکنید که هیچ کسب و کاری به تنهای نمیتواند موفق شود و در این مسیر ممکن است شما به افراد مختلفی احتیاج داشته باشید. قبل از هر چیزی شما به فردی نیاز دارید که روال کار و سود استفاده از خدماتتان را برای مردم توضیح دهد و در واقع کسب و کار شما را به دیگران معرفی کند و جوابگوی سوالات آنها باشد.
در شروع کارتان باید یک مدل مالی بسازی و بعد از اینکه تحقیقات بازار را انجام دهید میزان هزینهای که باید به آن اختصاص دهید و میزان سود و هزینه کلی و سالیانهتان را هم برنامهریزی کنید و اهداف و میزان سودی که باید به آن برسید را در هم در نظر بگیرید.
اهداف، بازار هدف، مزیتهای رقابتی و استراتژیهای اساسی خود را بررسی کنید و منابع سرمایهگذاری خود را نیز شناسایی نمایید و اگر به سرمایهگذار نیاز دارید، آن را بیابید و هزینهها را به خوبی برآورد کنید.
در آخر فراموش نکنید…
مسیری که پیش رو دارید پیچ و خمهای زیادی دارد و هیچ موفقیتی به سادگی حاصل نمیشود، پس خودتان را برای همه چالشها آماده کنید و از مسیر منحرف نشوید و همچنان مثبت و با انگیزه به کارتان ادامه دهید. ممکن است افراد زیادی شما و کارتان را زیر سوال ببرند و بگویند که نتیجهای نخواهد داشت، اما باید به راهتان برای راه اندازی کسب وکار خود ادامه دهید و به همه آنها ثابت کنید که اشتباه میکنند و به زودی شاهد پیروزی شما و کسب و کار خلاقانه و ارزش افرین شما خواهند بود.
نظر شما :