چگونه یک کارآفرین موفق باشیم؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۴ کد : ۲۱۸۱۹ خبر اخبار دیگر رسانه‌ها
کارآفرین واژه آشنایی است که شاید بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف به گوشمان خورده باشد. گاهی از تلویزیون به واسطه یک مستند یا میان متن اخبار و یا حتی تنگناهای اقتصادی!
چگونه یک کارآفرین موفق باشیم؟

 

 

چگونه یک کارآفرین موفق باشیم؟

 

 

 

 

 

کارآفرین واژه آشنایی است که شاید بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف به گوشمان خورده باشد. گاهی از تلویزیون به واسطه یک مستند یا میان متن اخبار و یا حتی تنگناهای اقتصادی!

اگر خوب به اقتصاد و رشد و افول‌اش نگاه کنید، ردپای استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا و رابطه آن‌ها با کارآفرینی را می‌بینید. کارآفرینی در واقع حلقه مهمی در چرخه اقتصاد کشورهاست که به افزایش اشتغال، توسعه صنعتی، افزایش درآمد و ده‌ها عامل مهم دیگر کمک و آن‌ها را کنترل می‌کند. اصلا بیایید اینطور بگوییم که کارآفرینی یک نجات‌دهنده واقعی، خصوصا در دنیای امروز است و می‌تواند آینده اقتصادی شما را تغییر دهد. اگر دوست دارید بدانید کارآفرین کیست و  ویژگی‌های آفرینان موفق چیست، یا اصلا چطور می‌شود به یک کارآفرین تبدیل شد، حتما متن زیر را بخوانید.

 

کارآفرین چه کسی است؟

همه ما با این عنوان، از دور و نزدیک آشنا هستیم. اما آیا تا به حال پیش آمده که به دنبال عمق معنی و مفهوم آن بروید؟ خب بگذارید چند خطی را از تاریخچه این واژه بگوییم.

واژه کارآفرینی یا Enterpreneur برای اولین بار در سال ۱۷۲۳ میلادی در فرانسه خلق شد. در آن زمان این واژه را به فعالیت فردی نسبت می‌دادند که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید بود و با پذیرفتن ریسک اقتصادی و به امید دستیابی به سود، به مدیریت یک کار نو مشغول می‌شد.  این مفهوم با همین قوت تا به امروز باقی مانده و زمانی که یک نفر را به عنوان کارآفرین معرفی می‌کنیم، منظورمان دقیقا چنین شخصی است.

 

کارآفرینی چیست؟

براساس تعریفی که از Enterpreneur بیان کردیم، می‌توانیم شرح جامع و کاملی از فعالیت کارآفرینی ارائه بدهیم.

«به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که یک کارآفرین برای راه‌اندازی و ایجاد یک کار جدید انجام می‌دهد و در این مسیر، تمامی ریسک‌های کار را می‌پذیرد، فرایند کارآفرینی می‌گویند. در واقع، زمانی که یک کار خلق می‌شود، همراه با خود ایده‌های نو، فعالیت‌های جدید و در نهایت سود و منفعت می‌آورد

انواع کارآفرین‌ها بشناسیم

کارآفرین‌ها را می‌توان در یک دسته‌بندی ساده، براساس تمایل آن‌ها به خلق و آفرینش ایده‌های جدید قرار داد و اینطور تقسیم‌بندی کرد:

۱. کارآفرینان خلاق

به این نوع از کارآفرینان می‌توان لقب پیشگامان حوزه کسب‌وکار را داد. این افراد، ذهن‌های باز و خلاقی برای ایجاد یک کسب‌و‌کار تازه دارند و همواره تاثیر مثبت و قابل توجهی را بر روی رشد اقتصاد در جامعه می‌گذارند.

 

۲. کارآفرینان مقلد

نوع دیگر از کارآفرین‌ها، با عنوان مقلد شناخته می‌شوند. بسیاری از کارآفرین‌ها وجود دارند که خودشان چیزی را خلق نمی‌کنند، بلکه پا به خلاقیت دیگران می‌گذراند و سعی می‌کنند که ایده آن‌ها را اجرا کنند. از آنجایی که فضای بعضی از کارها برای خلق ایده و اجرای خلاقیت محدود است، معمولا کارآفرینان دست به تقلید می‌زنند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که در جوامعی با اقتصادهای ضعیف و آسیب‌پذیر، این نوع از کارآفرینی زیاد دیده می‌شود.

 

۳. کارآفرینان محتاط

این دسته از کارآفرین‌ها، خلاقیت و ایده تازه‌ای برای شروع یک کسب‌وکار ندارند. بلکه به دنبال فرصت مقتضی می‌گردند تا در زمان نیاز وارد عمل شوند. البته این شرایط در زمانی که کارآفرین برای کسب‌وکار خودش، احساس خطر می‌کند، اندکی تغییر می‌یابد.

حال که با انواع کارآفرین‌ها و حوزه فعالیتشان آشنا شدیم، خوب است به سراغ مدل‌های متنوع کارآفرینی برویم.

 

کارآفرینی و انواع آن

فعالیت کارآفرینی را هم می‌توان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد و هر بعد آن را در یک دسته قرار دارد:

 

۱. کارآفرینی در کسب‌و‌کارهای کوچک

یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین انواع کارآفرینی، ایجاد خلاقیت و راه‌اندازی کسب‌وکارها در مقیاس‌های کوچک و محلی است.

این نوع از کارآفرینی درباره کارهای کوچک و معمولی اتفاق می‌افتد و تعریف افراد مشغول در آن، از موفقیت، رسیدن به یک درآمد معمولی است. در این نوع کارآفرینی، خبری از تسلط به بازار یا رشد اقتصادی کلان نیست، به همین خاطر هم سرمایه‌داران بزرگ و یا بانک‌ها، بر روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. بیشتر افرادی که در این مدل، جذب به فعالیت می‌شوند، اعضای یک خانواده یا افراد محلی هستند. خوب است بدانید که سرمایه کار هم از طریق همین افراد در مقیاس کوچک تامین می‌شود.

از جمله فعالیت‌هایی که درباره کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، فروشگاه‌های اینترنتی محلی، مشاوران، آژانس‌های مسافرتی، آرایشگاه‌ها و مانند این‌هاست.

 

۲. کارآفرینی در استارتاپ گسترش‌پذیر

نوع دوم کارآفرینی در این تقسیم‌بندی، به کارآفرینی در استارتاپ گسترش‌پذیر گفته می‌شود. در این نوع، فرد کارآفرین به خلق ایده خودش به چشم یک کار بزرگ، اثرگذار و سودده نگاه می‌کند و بر همین اساس تمام فعالیت خودش را بر چشم‌انداز رشد و توسعه اقتصادی قرار می‌دهد.

این مدل کارآفرینی در مکان‌های معروف به خلاقیت و آفرینش ایده‌های جدید، مانند شانگهای، نیویورک، بانگالور و اتفاق می‌افتد. کارآفرینی در استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر، بازده، سوددهی و پتانسیل بسیار بالایی دارند. به همین دلیل بخش گسترده‌تری از سرمایه‌گذاری‌ها و توجه را به خودشان جذب می‌کنند.

 

۳. کارآفرینی در شرکت‌های بزرگ

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌های بزرگ با آن روبه‌رو هستند، چرخه محدود فعالیت‌ها و نیاز آن‌ها به ایجاد خلاقیت، برای زنده ماندن و رشد کردن است.

از آنجایی که سلیقه و علاقه‌های مشتریان دائم در حال تغییر و دنیا با سرعت زیادی به سمت تغییر و تحول در حرکت است، رقیبان جدید ایجاد می‌شوند و همچنین قوانین شکل جدید به خود می‌گیرند، نیاز است که شرکت‌ها در محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، به نوآوری روی بیاورند.

شرکت‌ها، برای این کار و رسیدن به این هدف مهم، یا شرکت‌های خلاق و ایده‌پرداز را خریداری می‌کنند و یا خودشان به آفرینش یک محصول اقدام می‌کنند.  خوب است بدانید که هر اندازه یک شرکت و کسب‌وکار بزرگ‌تر باشد، انجام و اجرای فعالیت‌های نوآورانه نیز در آن سخت‌تر است.

 

۴. کارآفرینی اجتماعی

یکی از انواع کارآفرینی که هدف آن خلق جامعه‌ای سالم و بهتر برای زندگی است، کارآفرینی اجتماعی نام دارد. در این نوع، کارآفرین سعی در خلق و اجرای فعالیتی دارد که به حل مسائل و مشکلات اجتماعی منجر می‌شود. از این رو رسیدن به سود کلان و یا رشد و توسعه اقتصادی در این مورد بسیار کمتر است. کارآفرینی اجتماعی را می‌توان به انواع مختلف انتفاعی، غیر انتفاعی و ترکیب این دو مورد با یکدیگر تقسیم کرد.

 

۵. کارآفرینی اینترنت

برای چند دقیقه دنیای بدون اینترنت را تصور کنید. چه اندازه سخت، دشوار و فلج‌کننده به نظر می‌رسد؟ امروزه، اینترنت نقش بسیار پررنگی را در زندگی آدم‌ها ایفا می‌کند و می‌توان گفت تقریبا همه کارها به وسیله آن انجام می‌گیرند. تاثیر اینترنت بر کسب‌وکارها و مشاغل نیز به اندازه‌ایست که یک حوزه جدید، به نام کارآفرینی اینترنتی به وجود آمده است.

این نوع کارآفرینی وب‌محور است و می‌توان گفت که تمام ابعاد آن به اینترنت نیاز دارد.

 

ویژگی‌های کارآفرین موفق را بشناسیم

برای آن که به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید و یکی از شاخص‌های این حوزه شوید، باید ویژگی‌هایی زیر را داشته باشید:

۱. داشتن انگیزه

اولین و حیاتی‌ترین ویژگی یک کارآفرین موفق در عرصه کارآفرینی، انگیزه است. یک فرد با چنین عنوانی، باید خستگی‌ناپذیر باشد و از انجام دادن یک کار برای چندین بار، خسته نشود.

انگیزه شما به هر اندازه‌ای که باشد، موفقیت شما در عرصه کارآفرینی رقم می‌خورد. تمامی مراحل فعالیت شما به انگیزه و اشتیاقتان بستگی دارد و راه رسیدن به موفقیت در کارآفرینی، دقیقا از همان‌جا می‌گذرد.

 

۲. ریسک‌پذیر بودن

ویژگی مهم دیگر که برجسته بودن آن، تاثیر قابل توجهی در موفقیت فرد دارد، ریسک‌پذیری است. یک فرد موفق در عرصه کارآفرینی، باید ظرفیت برخورد با موقعیت‌های جدید و کارهای غیرقابل پیش‌بینی را در خودش پرورش دهد.

کسی در این مسیر موفق است که بدون ترس و با قدم‌های محکم برای خلق ایده‌هایش جلو برود و آن‌ها را همانطور که می‌خواهد به ثمر برساند.

 

۳. انجام برنامه‌ریزی حساب شده

کارآفرینی همان مدیریت است. مدیریت زمان، پول، کارها و حتی منابع انسانی.

بنابراین کسی برای انجام یک فعالیت کارآفرینی، موفق است، که برای فعالیت‌های پیش روی خودش، بهترین برنامه‌ریزی را انجام دهد.

ضروری است به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که برنامه‌ریزی، باید حساب شده باشد. یعنی چه؟ یعنی برنامه‌ریزی برای ریز جزییات، تمامی شرایط و همه تصمیمات، میزان ریسک‌پذیری شما را پایین می‌آورد و از ادامه راه باز می‌دارد. پس حساب شده عمل کنید. برنامه‌ریزی را به اندازه انجام دهید و از زیاده‌روی در آن، دوری کنید.

 

۴. استفاده از مشاوران

شما برای حل مسائل و مشکلاتی که در هر مرحله از زندگی به آن دچار می‌شوید، چه می‌کنید؟

یک راه بسیار خوب با نتیجه تقریبا عالی، استفاده از مشاوران است. این اصل، درباره کارآفرینان هم صدق می‌کند. در حقیقت ارتباط‌ گرفتن آن‌ها با یک مشاور ماهر، می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی شما را بردارد و با ارائه بهترین راهکار، شما را در مسیرتان هدایت و راهنمایی‌تان کند.

 

۵. انعطاف‌پذیر بودن

جدی بودن در کار بسیار اهمیت دارد و یکی از فاکتورهای مهم برای رساندن شما به موفقیت است. اما بیش از اندازه جدی و سرسخت بودن چه؟

فراموش نکنید که کارآفرینی نیاز بسیار زیادی به انعطاف دارد. این کار با شرایط غیرقابل پیش‌بینی، پیشنهادهای یکهویی و تغییر در هر مرحله از کار پیوند خورده است. سرسختی بیش از حد شما در انجام یک کار، می‌تواند روند موفقیتتان را کند کرده و رسیدن به آن را به تعویق بیندازد.

 

۶. مدیریت بر سرمایه

کارآفرینی از آن نوع فعالیت‌هایی است که سوددهی آن، پس از مدتی از شروع کار به وجود می‌آید. یک کارآفرین هوشمند باید بداند که چطور سرمایه و پول خودش را مدیریت کند تا به کسب سود برسد.

 

۷. آمادگی برای مواجهه با شکست

کارآفرینی نیز مثل بسیاری از فعالیت‌های دیگری، همیشه با رشد مثبت و رسیدن به ایده‌آل‌ها همراه نیست! اگر کمی در زندگی کارآفرینان موفق عمیق شوید، می‌بینید که بارها در کار خودشان شکست خورده‌اند و اتفاقا جایگاهی را که امروز دارند، مدیون همان شکست‌ها هستند‌.

برای آنکه در دسته کارآفرینان موفق قرار بگیرید، باید آمادگی لازم را برای مواجهه با شکست داشته باشید. کسی که این آمادگی را دارد، می‌تواند خود و تیمش را از مرحله بحران و سختی‌ها به خوبی عبور دهد.

در انتها باید بگوییم که همه افراد، از ابتدا و به صورت ذاتی، این ویژگی‌ها را ندارند. بلکه رسیدن به این خصوصیات نیازمند تمرین و پرورش آن‌هاست. بنابراین در این صورت است که شما هم می‌توانید به یکی از برترین کارآفرینان تبدیل شوید.

 

وظایف کارآفرین چیست؟

یک Enterpreniurer، مانند بسیاری از افراد در کارهای دیگر، وظایفی را بر عهده دارد که تنها در صورت انجام درست آن‌ها می‌تواند به موفقیت برسد. وظایف کارآفرینان را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

۱. نوآوری

اولین و مهم‌ترین وظیفه یک کارآفرین برتر نوآوری است. کارآفرینی موفق است که نوآوری و خلاقیت را در کارش جدی بگیرد و آن را اجرا کند.  اگر بپذیرید که کارآفرینی با خلاقیت و ایده‌های نو پیوند خورده است، سعی می‌کنید آن را به کار ببندید.

۲. نترس بودن

همانطور که گفتیم، فعالیت کارآفرینی نیاز به ریسک بالا دارد. بنابراین فردی که قدم در این راه می‌گذارد باید نترس باشد. به استقبال شرایط جدید و کارهای نو برود و شکست را به چشم یک تجربه موثر و پندآموز ببیند.

۳. ایجاد سرمایه

ممکن است شما در فعالیت کارآفرینی خودتان با کمبود سرمایه و نقدینگی روبه‌رو شوید. این یک شرایط طبیعی و البته قابل حدس است. اما یک کارآفرین باید به ایجاد سرمایه مشغول شود و اجازه ندهد که کمبود در منابع مالی، او را از هدفش دور کند.

کارآفرینان به طور مستمر در حال یافتن سرمایه‌گذارانی هستند که آن‌ها را باور داشته باشند و نیازهای مالی‌شان را پاسخ دهند.

۴. داشتن نظم و دقت در کارها

یکی از وظایفی که کارآفرینان باید به آن عمل کنند، داشتن نظم و دقت در انجام کارهاست. این افراد باید همیشه تیم خودشان را مدیریت کنند و برای هر بخش از فعالیت، یک نوع روش معین را طراحی و برنامه‌ریزی کنند. نظم و دقت، وظیفه‌ای است که اگر درست انجام شود، یک فعالیت بی‌عیب و نقص را رقم می‌زند.

۵. رسیدن به سود

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین وظایف کارآفرین‌ها، دستیابی به سود است. کارآفرینان تمامی فعالیت‌ها، مدیریت‌ها و کارها را جهت رسیدن به سود انجام می‌دهند. با کسب سود، فعالیت زنده و پویا می‌ماند و کارها سر جای خودشان انجام می‌گیرند.


نظر شما :