نشست خبری اصحاب رسانه با ریاست پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۷ کد : ۴۷۱۱۵ خبر اسلایدر
نشست خبری اصحاب رسانه با ریاست پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که همیشه به دنبال نوآوری بوده، طی چهار سال گذشته، اقدام به راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در نشست خبری که به مناسبت چهل و دومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در این پارک برگزار شد،گفت: این نهاد که برآمده از انقلاب اسلامی است، در عرصه های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در حال فعالیت است و سوابق خوبی را تاکنون برجای گذاشته است. اما شرایط موجود کشور طی این 42 سال ایجاب می‌‍کند تا به موارد مغفول در گام دوم جمهوری اسلامی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی یکی از موارد مغفول مانده در کشور را بخش فرهنگی دانست و عنوان کرد : این بخش تاثیرگذار و مبلغ، نتوانسته در جایگاه اصلی خود در جهت پیشرفت کشور قرار بگیرد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه بیش از 51 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها در رشته علوم انسانی و 49 درصد دیگر در سایر رشته ها هستند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که همیشه به دنبال نوآوری بوده، طی چهار سال گذشته، اقدام به راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کرده است.

ایمانی اضافه کرد: فناوری های که به حوزه های علوم انسانی و صنایع فرهنگی مرتبط است، به رشته های برآمده از حوزه فرهنگ، تبدیل ایده ها به محصول و حوزه صادرات نیز مربوط می شود.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری در مورد اینکه جوانان باید با حرکت جهادی، علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه کشور وصل کنند، اشاره کرد.

نشست خبری

وی از تصویب ۱۵۱ ایده در این پارک ملی خبر داد و گفت: این پارک ملی به کسانی اختصاص دارد که ایده‌های فرهنگی و هنری دارند؛ ایده‌ها در شورای تخصصی ایده مطرح و بررسی مصوب می‌شوند. همچنین شرط ایده‌ها برای فعالیت در این پارک، قابلیت آن‌ها برای تولید است و تاکنون ۲۹ شرکت خلاق، ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت دارند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درخصوص موضوعات فعالیت در این پارک گفت: بازی و سرگرمی، صنایع دستی، پوشاک و زیورآلات، گردشگری، سینما فیلم و انیمیشن و بسته‌بندی، هنرهای تجسمی، فناوری اطلاعات، حقوق، مدیریت، روانشانسی و ادبیات فارسی موضوعات مورد توجه این پارک است.

وی از برگزاری جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی خبر داد و گفت: سهم کشورمان از تجارت ۱۳۰ تریلیون دلاری زیورآلات ناچیز است؛ لذا این جشنواره را با چند هدف این جشنواره را خلق و راه‌اندازی جریان هنری، ایجاد شبکه‌های توان افزایی، تشکیل زیست بوم بازار یابی و بازار سازی، تهیه شناسنامه برای اثار فاخر هدف ما شد تا فراخوانی منتشر کنیم و آثاری اساتید پیشکیوت را عرصه کنیم. همچنین ۱۴ آذر ماه سال ۱۴۰۰ فراخوان دادیم و در ادامه شورای برنامه‌ریزی و شورای اجرایی تشکیل دادیم و در نهایت از میان ۶۰۰ اثر رسیده، ۴۰ اثر مشخص شد و در اواخر مردادماه از آثار برتر تقدیر خواهند شد.

ایمانی خوشخو گفت: مالکیت فکری مشکل حوزه فرهنگ و هنر بوده و این مشکل در حوزه صنایع فرهنگی زیاد است و البته وزارت ارشاد و دادگستری و قوه قضائیه در این زمینه موظف به پیگری هستند، اما ما از سوی معاونت فناوری وزارت علوم مسئولیت پیگیری مالکیت فکری را به این مرکز قرار گرفت و کارگروه تخصصی مالکیت فکری در پارک با هدایت معونت علمی چالش‌ها، برنامه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین پاپیش، نهادسازی محصولات نرم به این مراکز محول شده است.

فرهنگ ایران زمین

برگزاری جشنواره فرهنگ ایران زمین

وی در ادامه به برگزاری جشنواره فرهنگ ایران زمین در کیش اشاره کرد و گفت: شرکت ها در برای شرکت در این جشنواره طرح های خود را در حوزه های مختلف صنایع دستی، مد و پوشاک، خوراکی های محلی، گردشگری و میراث فرهنگی ارائه می کنند و به دنبال آن دوره‌ها و پنل های تخصصی و ایجاد «کافه سرمایه» از طریق موسسه ژرف هنرساتین به منظور حضور سرمایه گذاران جهت سرمایه‌گذاری برگزار می شود.

تاسیس خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی درباره خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی می تواند به انتقال این فرهنگ به خارج از مرزهای کشورمان و ارزآوری برای این بوم کمک کند، صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه های معرفی ایران و جلوگیری از ایران هراسی است که این پارک امروز سکان دار هدف بزرگ و ملی شده است.

ایمانی افزود: اگر در گذشه به صنایع فرهنگی توجه ویژه ای داشتیم امروز تحریم ها آنقدر آزاردهنده نبود. چرا که صادرات صنایع فرهنگی علاوه بر آورده مالی مستقیم برای کشورها در برندسازی کشورها در جهان کم بزرگی می کند.

بنیاد ملی موسیقی ایران تاسیس می شود

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، با تأکید براینکه مشکل اصلی سینمای ایران فیلم‌نامه است، گفت: یکی از استارت‌آپ‌های موجود در پارک در حوزه فیلمنامه فعالیت خواهد داشت.

وی از تأسیس بنیاد ملی موسیقی ایران خبر داد و گفت: مأموریت این بنیاد که با حضور جمعی از اساتید در حال شکل‌گیری است به‌دنبال کشف استعدادهای موسیقی ایرانی هستیم.

برگزاری جشنواره جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد: جشنواره جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی به منظور خلق و راه اندازی جریان هنری و ایجاد شبکه‌های توان افزایی  برگزار می شود.

در اواخر مرداد ماه امسال، رویداد «جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی» را برگزار خواهیم کرد. زیورآلات، هنری است که ایرانیان در آن سابقه قابل‌توجهی دارند اما سهم کشور ما از ۱۳۳ تریلیون دلار گردش مالی سالانه طلا و جواهر بسیار ناچیز است. ما در آذرماه سال گذشته برای این رویداد فراخوان دادیم و پس از آن شورای برنامه‌ریزی و اجرایی این جشنواره تشکیل شد.

ایمانی خوشخو گفت: حدود ۶۰۰ اثر به رویداد «جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی» رسیده است که از بین آنها ۴۰ اثر انتخاب شده و ان‌شاالله از بین همین چهل اثر نیز آثار برگزیده معرفی خواهند شد. خلق و راه‌اندازی یک جریان هنری، ایجاد شبکه‌های توان افزایی، تشکیل زیست‌بوم بازاریابی و تهیه شناسنامه برای آثار فاخر در حوزه زیورآلات از جمله اهداف «جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی» است.

صاحبان ایده در حوزه ترویج فرهنگ عاشورا به پارک صنایع فرهنگی مراجعه کنند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پایان گفت: از فعالانی که در حوزه ترویج فرهنگ عاشورا، ایده و استارت آپی دارند. می‌توانند طی دوماه محرم و صفر به پارک ما مراجعه و فعالیت شأن در اولویت قرار بگیرد. همچنین شاخص فعالیت‌های شأن باید طرح استارت آپی و نوآوری با موضوع مورد نظر باشد.

کلید واژه ها: نشست خبری محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگ چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی دکتر عزیزالله جعفری معاون توسعه دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی اولین دوره نمایشگاه فرهنگ ایران زمین صنایع فرهنگی فناوری‌های نرم


نظر شما :