معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور: دانشگاه علم و فرهنگ باید مدل اقتصادی-ماموریتی داشته باشد

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۶ کد : ۵۵۹۷۲ خبر اسلایدر
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور: دانشگاه علم و فرهنگ باید مدل اقتصادی-ماموریتی داشته باشد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: دانشگاه علم و فرهنگ می تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکت های دانش بنیان و فعالان فناور باشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور امروز صبح در نشستی مشترک با دکتر باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر ایمانی، رئیس پارک ملی ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با شاخصه های دولتی و خصوصی توانسته در اقتصاد کشور کارهای بزرگی انجام دهد. جهاد دانشگاهی یک ظرفیت کمتر دیده شده در جمهوری اسلامی است که به صورت ویژه نیز مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی افزود: رهبر انقلاب تاکنون به هیچ نهادی به جز جهاد دانشگاهی علاقه نشان نداده است؛ ایشان در سخنرانی های مختلف، جملات امیدبخش و انرژی بخشی در مورد جهاد دانشگاهی مطرح کرده اند و گفته اند که «در اعماق دلم به جهاد دانشگاهی ارادت دارم». من به شخصه این جمله در مورد جهاددانشگاهی را خیلی دوست دارم. این امر نشان می دهد که افراد جهاددانشگاهی پرانرژی، کم توقع و پرکار هستند که یک مزیت ویژه محسوب می شود.

وی درباره فعالیت های دانشگاه علم و فرهنگ اظهارداشت: این دانشگاه غیر انتفاعی در برخی از حوزه ها از دانشگاه های دولتی کم ندارد بلکه توانمندتر هم است. در این دانشگاه اساتید جوان و شاخصی حضور دارند که برخی از آنها جزو دانشمندان یک درصد کشور محسوب می شوند از اینرو باید برنامه ریزی برای این دانشگاه که سردسته دانشگاه های غیرانتفاعی است به گونه ای صورت گیرد که به مرحله رشد و توسعه برسد.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: دانشگاه علم و فرهنگ می تواند یک درگاه بزرگ برای وصل ظرفیت جهاد دانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور، شرکت های دانش بنیان و فعالان فناور باشد. هرچند شاید این اتصال دشوار به نظر برسد اما باید یک مدل اقتصادی- ماموریتی وجود داشته باشد تا این حلقه اتصال بوجود آید. دانشگاه یک درگاه ورودی می شود که هر کسی می تواند وارد این عرصه شود اما لازم به برنامه ریزی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی می تواند بستر کارآموزی فعالیت دانشجو در دانشگاه‌ها باشد که این موضوع در دانشگاه های دیگر وجود ندارد. اکنون جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلفی ورود کرده و پروژه های متعددی را نیز پیش برده است.

وی بیان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی به هر حوزه ای ورود کرده و در حوزه های بالاتر نیز پروژه هایی اجرایی می شود به همین دلیل باید جهاد دانشگاهی همراه با سایر نهادهای راهبردی علم و فناوری مانند معاونت علمی همسو باشد زیرا ظرفیت های جهاد حیف است در این راستا باید بسته ماموریتی – اقتصادی برای جهاد دانشگاهی تعریف کنیم تا جذابیتی برای جذب به دانشگاه علم و فرهنگ وجود داشته باشد تا اعضای هیئت علمی بتوانند برای ایجاد جریان سازی در دانشگاه فعالیت کنند.

وی گفت: حوزه فناوری های نرم و فرهنگی، تنها حوزه ای که در معاونت علمی علاوه بر ستاد، اداره کل آن را نگه داشتیم است؛ هدف اصلی این ستاد استفاده از ظرفیت های تاریخی، اقلیمی، مردمی و دانشگاهی کشور و تولید ثروت است. اکنون کشوری مانند ژاپن تاریخ دارد اما اقلیم ندارد. ۱۰ درصد GDP این کشور به اقتصاد خلاق اختصاص داده اما ما درایران برای این منظور کمتر از ۳ درصد اختصاص داده ایم واین قابل تامل است.

دهقانی با اشاره به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: این پارک باید با الگوبرداری از پارک فناوری پردیس که با همکاری معاونت علمی، جهاددانشگاهی، وزارت راه و شهرسازی و…شکل گرفته، توسعه یابد و محوریت پیگیری برنامه  برعهده جهاد باشد؛ باید زیرساخت خوبی مانند پارک فناوری پردیس برای توسعه پارک جهاد داشته باشیم که هر کسی در تهران خواستار بازدید از صنایع فرهنگی باشد به اینجا بیاید و اگر خواستار بازدید تکنولوژی باشد به پردیس برود.

وی تصریح کرد: این پارک ۲۰ هکتاری که برای دهکده و پارک جهاد برای توسعه خود در نظر گرفته شده خوب اما کم است. باید برنامه ریزی شود تا با محوریت مدیریتی جهاد دانشگاهی، مدل الگویی پارک فناوری پردیس در پارک جهاد دانشگاهی پیاده سازی شود.

وی تاکید کرد: این قبیل پارک ها نیاز به نرم افزار دارند. ما در اقتصاد خلاق، نرم افزارهای هم افزایی نیاز داریم که باید برای مردم طراحی شود. هرچند هم اکنون در کشور ۳۰۰ انیمیشن ساز قهار فعالیت می کنند که پروژه های خارجی دارند اما ما نباید شبیه پژو فرانسه قطعه تولید کنیم و برای تولید محصول با کمپانی های دیگر در ارتباط باشیم یعنی اکنون قطعه ساز تولید کنندگان محتوای منطقه هستیم. لازم است نرم افزاری طراحی شود که صاحب محصول در حوزه های خلاق و فناوری های نرم شویم.

دهقانی فیروزابادی در پایان خطاب به رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علم و فناوری این دانشگاه خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به یک جمع بندی در مورد زیست بوم استارتاپی، شرکت های دانش بنیان و فناوران نوپای جهاد دانشگاهی و همسویی آن با یک مجموعه باشیم.

کلید واژه ها: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی جهاددانشگاهی زیست بوم علم و فناوری کشور


نظر شما :