رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: توسعه ارزش ها مغفول ترین کارکرد دانشگاه هاست

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۵۵۹۷۳ خبر اسلایدر
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: توسعه ارزش ها مغفول ترین کارکرد دانشگاه هاست

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، توسعه ارزش ها را مغفول ترین کارکرد دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه نوآور و ارزش آفرین از منظر سازمانی به نحوی مدیریت می شود که دارای توان انعطاف پذیری در پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی-اقتصادی جامعه و توجه به فرصت های محیطی را داشته باشد. ما نیز در دانشگاه علم و فرهنگ ،اخلاق اجتماعی را مبنای برنامه های خودمان قرار داده ایم.

به گزارش سیناپرس، دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ امروز صبح در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور است. در این دانشگاه پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) نیز مستقر هستند. دانشکده گردشگری ایران، کالج بین المللی نیز از دیگر واحدهای این دانشگاه هستند. این دانشگاه اکنون موفق به کسب رتبه نخست نوآوری در دانشگاه های کشور در سایمگو شده است. همچنین با راه اندازی بنیاد کسب و کارها، اکنون بستری برای کسب و کارهای دانشجویان فراهم کرده ایم.

وی به تعداد رشته های این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ ۹۰ رشته تحصیلی و ۸۲۶۵ دانشجو، ۱۲۰ عضو هیات علمی و ۶۸۳ مدرس حق التدریس دارد. ۲ نشریه علمی پژوهشی و ۳ نشریه تخصصی نیز در این دانشگاه به چاپ می رسند.

بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

وی از انعقاد تفاهم نامه‌هایی با ۹ دانشگاه خارجی خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر با فعالیت دفتر همکاری های علمی و بین المللی این دانشگاه، تفاهم نامه هایی با دانشگاه های وست کانادا، UMP، USMمالزی، دانشگاه WARVIK و SHEFFIELD انگلستان، دانشگاه Malardalen سوئد و … برقرار کرده ایم. طی این فعالیت موفق به جذب۹۳ دانشجوی غیر ایرانی در کالج بین المللی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شده ایم. طی قراردادی با دانشگاه IMC اتریش نیز موفق به دریافت فاند اراسموس پلاس شده ایم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ” انتقال دانش”،” تولید دانش”،” مدیریت و ترجمان دانش”،” کاربست دانش” را از جمله کارکردهای این دانشگاه عنوان کرد و با اشاره به برنامه این دانشگاه برای رسیدن به نسل چهارم دانشگاه گفت:  توسعه ارزش ها مغفول ترین کارکرد دانشگاه است. از منظر سازمانی، خلاقیت و نوآوری، مقدمه ارزش آفرینی هستند. دانشگاه های نسل چهارم کنشگر هستند. دانشگاهی محسوب می شوند که علاوه بر وظایف دانشگاه های نسل گذشته، ماموریت شکل دهی با آینده جامعه محلی خود را نیز برعهده داشته باشند. ضمن نوآوری، انجام پژوهش های مسوولانه، مسوولیت اجتماعی را نیز در برنامه کاری خود بگنجانند.

وی بیان کرد: دانشگاه نوآور و ارزش آفرین از منظر سازمانی به نحوی مدیریت می شود که دارای توان انعطاف پذیری در پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی-اقتصادی جامعه و توجه به فرصت های محیطی را داشته باشد. ما نیز در دانشگاه علم و فرهنگ اخلاق اجتماعی را مبنای برنامه های خودمان قرار داده ایم.

به گزارش سیناپرس، باصولی عنوان کرد: دانشگاهی ارزش آفرین است که فایده گرایی، نیازمحوری و نگاه سیستمی را جزو برنامه های خود قرار دهد. تغییر نگرش، تغییر رفتار و تغییر عملکرد باعث ایجاد ارزش آفرینی دانشگاه ها می شود. در این مسیر باید به ابعاد  شناختی، روانشناختی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، معنوی و اخلاق از جنبه های فردی و اجتماعی توجه ویژه ای کنیم.

وی گفت: هرچند به نظر می رسد که دستیابی به دانشگاه ارزش آفرین زمان بر و شعاری باشد اما دانشگاه علم و فرهنگ از جمله معدود دانشگاه های است که می تواند از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کند از اینرو در برنامه های راهبردی این دانشگاه باید به ظرفیت های جهاددانشگاهی، نقش جهاددانشگاهی و واحدهای تابعه آن در زنجیره ارزش نوآوری و مفهوم دانشگاه ارزش آفرین بیش از پیش توجه کنیم.

باصولی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ در نقشه فرهنگی کشور، نظام آموزش عالی، نقشه علمی کشور، ارزش آفرینی ، هویت نسل جدید، تمدن سازی، نظام کارآفرینی، توسعه فردی، نظام نوآوری، توسعه علمی، توسعه کشور نقش مهمی ایفا کرده است، گفت: در حال حاضر مرکزی به نام افکار سنجی ایسپا داریم اما نیازمند ایجاد مرکز دیگری به نام داده کاوی هستیم از اینرو در نظر داریم با همکاری دانشکده‌های علوم انسانی مرکز ایسپا پلاس را دایر کنیم. برای اجرای این طرح نیاز به حمایت داریم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از دیگر برنامه های ما راه اندازی CDMO در زمینه گردشگری درمانی است؛ با توجه به عملکرد جهاددانشگاهی در حوزه های درمانی به خصوص درمان ناباروری و سرطان پستان، پیشنهاد می شود، راه CDMO در حوزه گردشگری درمانی با تاکید براین دو حیطه با دانشگاه واگذار شود.

وی بیان کرد: همچنین ما پیشنهاد راه اندازی کارگروه بورسیه رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی و کنکور سراسری در مراکز جهاددانشگاهی را داریم از اینرو در نظر داریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نسبت به بورس کارورزی افراد مذکور اقدام کنیم و از توانمندی های آنها بهره مند شویم.

بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

وی راه اندازی مرکز خدمات حقوقی تخصصی فن آوری های نوین، راه اندازی مدرسه فناوری های نوین، تاسیس مرکز ثبت فناوی با هدف ارزش گذاری، سرمایه گذاری و بیمه خدمات، راه اندازی مرکز هم آفرینی مد و پوشاک ایرانی اسلامی را پیشنهاد داد و در خصوص طرح ایجاد، توسعه و معرفی الگوی اجرایی گفت: در حال حاضر سالانه ۲ هزار فارغ‌التحصیل داریم که آنها را در این طرح به ۳ مسیر صاحب کسب و کار، فریلنسری (آزاد کار) و دادن مهارت های برجسته، هدایت خواهند شد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خطاب به دکتر دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: ما از شما درخواست حمایت از برنامه ها و رویدادهای کارآفرینان، حمایت جهت ایجاد مراکز نوآورانه، حمایت در جهت اعطای گرنت، ایجاد کرسی پژوهشی به اعضای هیات علمی، حمایت از رخدادهای علمی دانشگاه، حمایت جهت راه اندازی خانه خلاق و نوآوری حوزه‌های بازی و اسباب بازی و سرگرمی، حمایت برای استفاده از تسهیلات نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ،حمایت از ساخت فضای مسکونی اعضای هیات علمی ، حمایت از رساله های دکتری و طرح‌های پسا دکتری و ایجاد شتابدهنده در پارک ملی علم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق داریم.

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه علم و فرهنگ دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری


نظر شما :