استارتاپ‌های گردشگری

تعداد بازدید:۱۵۰۸
استارتاپ‌های گردشگری

 

استارتاپ‌های گردشگری

 

داستان شکل‌گیریِ کسب و کار اسکات، جالب توجه است. کیز علاقه زیادی به سفر به نقاط مختلف جهان داشت اما پول کافی برای انجام این کار را نداشت. در سال 2013 توانست با پرداختن تنها 130 دلار از نیویورک به میلان که یکی از مقاصد مورد علاقه‌اش بود سفر کند. بعد از بازگشت، دوستانش از او خواستند تا دفعه بعد آنها را نیز در جریان این پروازهای ارزان بگذارد.

بنابراین اسکات لیستی از دوستانش را تهیه کرد و اطلاعات پروازهای ارزان را برای آنها ارسال می‌کرد.

لیست او بعد از چند ماه چنان زیاد شد که او مجبور شد برای ارسال ایمیل به شرکت‌های خدمات ایمیل، پول پرداخت کند. پس او تصمیم گرفت از افراد حاضر در لیست ماهانه دو دلار پول بگیرد.

کیز هفته‌های اول سود چندانی نکرد اما چند هفته‌ بعد موفق شد صد دلار درآمد کسب کند. بعد از چند ماه او و دیگر بنیان‌گذار شرکت به این نتیجه رسیدند شرکت‌های صادرکننده‌ کارت به ازای هر تراکنش درصد بالایی از حساب مشتری کسر می‌کنند و این موضوع به ضرر آنها است. در نتیجه تصمیم گرفتند خدمات طولانی ‌مدتی را به ‌منظور کاهش هزینه‌ مشتری‌ها به آنها ارایه دهند: ۱۵ دلار برای سه ماه، ۲۵ دلار برای ۶ ماه و ۳۹ دلار برای یک سال.

این نمونه ای از یک استارتاپ بکر گردشگری است که با یک ایده ظاهراً پیش پا افتاده اما با پشتکار فراوان به ثمر نشست.

از دیگر کسب و کارهای فعال در این حوزه می‌توان به Airbnb، Couch Surfing،TripAdvisor  و... اشاره کرد که هر یک نمونه موفقی از استارتاپ‌های صنعت گردشگری هستند.

تجربه استارتاپ‌های معروف و پرتوفیق در سراسر جهان این نکته را یادآور می‌شود که شناخت نیاز جامعه و بازار هدف از اصلی‌ترین مواردی است که قبل از شروع کسب و کار باید به آن توجه داشت.

کشور ما نیز در چند سال گذشته شاهد ظهور استارتاپ‌های متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری بوده است. با یک گشت و گذار ساده در اینترنت می‌توان نمونه‌های موفق این استارتاپ‌ها را مشاهده کرد، کسب وکارهای اینترنتی رزرو هتل، پرواز، گردشگری غذا، بوم‌گردی و...

با این وجود گردشگری ظرفیت‌های بسیاری برای عرضه دارد و گسترش کسب و کارهای این حوزه می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا این صنعت نوپا و مظلوم در کشور ما بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.

اما اگر شما ایده‌ای در ذهنتان دارید که فکر می‌کنید قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را دارد، به چند نکته توجه کنید.

1- بسیاری از افراد فکر می‌کنند باید اپلیکیشنی طراحی کنند که در آن به ارایه همه خدمات مورد نیاز مردم بپردازند. سعی کنید جامعه هدف خود را بشناسید و مخاطب خاص خود را جذب کنید و سپس به بزرگ‌تر شدن کسب و کارتان فکر کنید و این را در نظر داشته باشید قرار نیست تمام سهم بازار را شما در اختیار داشته باشید.

2- در ارایه ایده‌های خلاقانه شجاع باشید. شجاعت شما جذابیت خلق می‌کند.

برای راه اندازی یک استارتاپ، کافی است فقط کمی ذهنتان را از راه‌اندازی اپلیکیشن بیرون آورید و کمی خلاقیت چاشنی آن کنید. آن چیزی که شما را از دیگران متمایز میکند خلاقیت و نوآوری شماست.

 3- از رقابت نترسید. زمانی که کسب و کار بزرگی را در مقابل خود می‌بینید جا نزنید، گاهی شاید لازم باشد در کنار آن کسب و کار بزرگ دیده شوید و در واقع جای رقابت روی موج آن سوار شوید.

 جمله پایانی...

ضعیف بودن یک انتخاب است، انتخاب با شماست: ضعیف باشید یا قوی. (از جناب آقای عادل طالبی)