با هدف شناخت زیبایی های علم نجوم- فرزانه صدقی
با هدف شناخت زیبایی های علم نجوم؛
شبیهساز بومی علمی- آموزشی ساخته شد
پژوهشگران یکی از شرکتهای خلاق پارک ملی و علوم فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در زمینه علوم پایه برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت شبیهساز آموزشی شدند.
آسمان نماها از جمله ابزارهای شبیهسازی هستند که امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده اند؛ از آسمان نماها برای شبیهسازی آموزش علوم در مدارس و نمایش ژرف ترین و پنهان ترین قسمت های کیهان استفاده می شود. اکنون پژوهشگران یکی از شرکت های خلاق مستقر در پارک ملی و علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی موفق به طراحی و ساخت این شبیهساز آموزشی شده اند.
مبینا امیدوند، مدیرعامل شرکت اندیشمندان جوان شباهنگ گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این شرکت، علاقمندی دانشآموزان به علوم پایه است از اینرو به منظور یادگیری پایدار دانشآموزان اردوهای درون مدرسه ای علمی و آموزشی پیرامون آموزش علوم نجوم، دنیای ماقبل تاریخ، دایناسورها، دنیای زیر آب و بدن انسان و .... برگزار کرده ایم.
وی افزود: از دیگر فعالیتهای ما در این شرکت طراحی و ساخت شبیهساز آموزشی (آسمان نمای دیجیتال) است. این شبیهساز پس از بررسی نمونههای مشابه خارجی به منظور به منظور استعدادیابی دانشآموزان و شناخت هرچه بهتر علوم پایه (نجوم، فیزیک و زیست) برای نخستین بار در کشور ساخته شده است.
مخترع این طرح به علت چرایی ساخت این دستگاه پرداخت و گفت: من دارای فوق لیسانس فیزیک (گرایش نجوم) هستم. پیش از این به امر تدریس میپرداختم. هنگام تدریس و استفاده از پروژکتور، همیشه این تصور به ذهنم خطور میکرد که اگر دستگاهی وجود داشته باشد تا دانشآموزان بتوانند حرکت ستارهها را از نزدیک مشاهده کنند، آنها به راحتی میتوانند با مفاهیم علم فیزیک و نجوم آشنا شوند از اینرو با بررسی چندین نمونه مشابه خارجی به فکر طراحی و ساخت این دستگاه افتادم.
وی اظهارداشت: اکنون دستگاه آسمان نمای دیجیتال به ثبت اختراع رسیده است و مجوزهای لازم را نیز از سازمان آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است.
وی درباره اهمیت ساخت این دستگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اغلب دانشآموزان از علومی مانند ریاضی، فیزیک و زیست فراری هستند اما طراحی و ساخت این دستگاه کمک کرده تا آنها با زیباییهای علم نجوم آشنا شوند و دریابند که علم نجوم، زیر شاخه علم فیزیک است. بنابر گفته گالیه، خداوند جهان را با زبان ریاضیات آفریده است. دانشآموزان با کمک این ابزار آموزشی در می یابند که اگر قصد دارند با زیباییها و رمز و راز خلقت جهان آشنا شوند باید علم ریاضیات را فرا گیرند.
امیدوند به وجه تمایز این دستگاه نسبت به نمونههای مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: ضمن اینکه کیفیت این دستگاه با نمونههای مشابه خارجی برابری میکند، از نظر هزینهای نیز بسیار مقرون به صرفهتر است.
وی تصریح کرد: هر چند هم اکنون در ابتدای این راه قرار داریم اما میتوانیم ضمن کارآفرینی و اشتغالزایی تعداد زیادی از مدرسان و کارشناسان علوم پایه، این محصول را به کشورهای همسایه نیز صادر و ارزآوری به همراه داشته باشیم.
گزارش: فرزانه صدقی