برخی از مزایای استفاده از هوش تجاری در کسب و کارهای گردشگری- سیدحامد رضوی
برخی از مزایای استفاده از هوش تجاری در کسب و کارهای گردشگری
به طور کلی میتوان مزایای زیر را در استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری از هوش تجاری برشمرد:
1- تسریع و راحتی در گزارشگیری
یک مدیر یا صاحب کسب و کار در حوزه گردشگری معمولا با بخشهای متعددی در تعامل است. هر کدام از این بخشها دادههای مختص خود را جمعآوری میکنند. بیشتر تلاشهایی که پس جمعآوری اطلاعات انجام میشود، بر مرتبسازی و تبدیل دادههای خام به اطلاعات قابل فهم و تحلیل متمرکز است. با استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش تجاری در کمترین زمان ممکن میتوان به یک گزارش کامل و خوانا از هرکدام از بخشهای مجموعه داشت.
2- افزایش توانایی مدیران گردشگری در تصمیمگیری سریع و هوشمندانه
در دنیای پرسرعت و دیجیتالی امروز، دادهها مدام در حال تغییر و نوسان هستند و رصد کردن این دادهها اهمیت بسیار زیادی دارد. صنعت گردشگری حساسیت بسیار بالایی نسبت به اطلاعات دارد و مدیران گردشگری دائما به تصمیمگیریهای سریع و هوشمندانه در وضعیتهای متغیر و گاهی بحرانی نیاز دارند. به عبارتی دیگر، مدیران گردشگری باید بتوانند در سریعترین زمان ممکن با استفاده از دادههای به دست آمده تصمیمگیری کنند تا به نیازهای گردشگران و جامعه میزبان به خوبی پاسخ دهند و علاوه بر کسب رضایت آنها، جایگاه خود را در بازار به شدت رقابتی از دست ندهند. استفاده از سازوکارهای هوش تجاری میتواند در سریعترین زمان، معنادارترین گزارشات را از دادههای جمع آوری شده به مدیران ارایه دهد.
3- افزایش بهرهوری کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری
هوش تجاری این قابلیت را دارد که راهکارهای نادرست را شناسایی و وضع کنونی شرکت را مشخص کند. با استفاده از این فرایند می توان اولویتهای شرکت را با توجه به اهداف آن مشخص کرد تا مدیریت وظایف تسهیل و بهینه گردد. هوش تجاری به مدیران کمک میکند تا ضعفهای هر بخش را شناسایی کنند تا در مرحله بعد بتوانند راه حلی مناسب و منطقی جهت حل آن ارایه دهند.
4- شناسایی فرصتها و چالشها با هدف سرعت بخشیدن در نرخ بازگشت سرمایه
میتوان گفت که یکی از مهمترین و اصلیترین اهداف سرمایهگذاران در حوزه کسب و کارهای گردشگری، در رشد سریع برای بازگشت سرمایه خلاصه میشود. بدون راهبرد و بینش مناسب، منابع ارزشمند مالی و زمانی به هدر میروند کسب و کار تا آستانه شکست پیش میرود. استفاده از راهکارهای هوش تجاری به واسطه ایجاد ارتباط میان بخشهای مختلف، یکپارچهسازی و جلوگیری از موازی کاریها، از هدر رفت منابع جلوگیری میکند و با تسهیل فرایندهای نصمیمگیری، نقش مؤثری در افزایش سودآوری کسب و کارها خواهد داشت. هوش تجاری به مدیران کمک میکند تا با شناخت فرصتها و چالشها، قبل از آنکه دیر شود و در زمان مناسب، بهترین تصمیم را بگیرند تا علاوه بر جلوگیری از ضررو زیانهای احتمالی، سودآوری کسب و کار افزایش پیدا کند. همچنین مدیران و صاحبان کسب و کار، ضمن تحلیل دادهها، نیاز بازار را بهتر خواهند شناخت. این شناخت میتواند به آنها فرصتهای جدید سرمایهگذاری را نشان دهد.
5- کاهش هزینههای نیروی انسانی
با رشد و پیشرفت جهان امروز ما، مهمترین نیازی که جهان کسب و کار از هر زمان دیگری بیشتر به آن نیاز دارد، نیاز به تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات است. بر این اساس، نیاز به نیروهای انسانی متخصص برای تحلیل دادهها و تهیه گزارشات از هر زمان دیگری بیشتر میشود. استفاده از روشهای قدیمی و سنتی گزارشگیری موجب هدر رفت منابع مالی و زمانی خواهد شد. اما یک متخصص هوش تجاری در سریعترین زمان ممکن گزارشات مورد نیاز مدیران را تهیه میکند.
6- شناخت نقاط قوت و ضعف جهت افزایش رضایت گردشگران و جامعه میزبان
یکی از مهمترین عواملی که میتواند ضامن ادامه حیات فعالیتهای گردشگری در یک منطقه باشد، میزان رضایتمندی دو جامعه میزبان و مهمان است. هوش تجاری میتواند بازخوردهای لحظهای و مختلفی از متقاضیان و ارایهدهندگان خدمات گردشگری را در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کارهای گردشگری قرار دهد تا در سریعترین زمان ممکن، هرگونه عامل ایجاد کننده نارضایتی را شناسایی و جهت برطرف کردن آن اقدام نمایند.
7- افزایش شناخت نسبت به بازار هدف
یکی از مهمترین چالشهای توسعه گردشگری، شناخت بازار هدف است. فرایندهای هوش تجاری با ارایه گزارشات مختلف میتوانند اطلاعات بسیار حیاتی از مشتریان بالقوه و بالفعل خدمات گردشگری را در اختیار مدیران قرار دهند. به عنوان مثال با استفاده از گزارشهای مرتبط میتوان به راحتی از سن، جنسیت، مکان، علایق و سایر ویژگیهای متقاضیان خدمات گردشگری مطلع شد و بر اساس آن برنامهریزی کرد. در نتیجه هزینهها، در مسیر هدفمندتری قرار خواهند گرفت و شانس موفقیت کسب و کارها افزایش مییابد.
سخن پایانی
در پایان بایستی این واقعیت را پذیرفت که فناوری اطلاعات و نقش آن در توسعه کسب و کارها، بخصوص در حوزه گردشگری انکارنشدنی است و بر همگان لازم است که خود را به آخرین فرایندها، روشها و ابزارهای فناورانه و نوین مجهز کنند تا از قطار توسعه باز نمانند. هوش تجاری، تنها یکی از حوزههای IT محسوب میشود که توجه به آن میتواند به میزان قابل توجهی در مدیریت هرچه بهتر کسب و کارها، افزایش سودآوری، شناخت بازار و هدفمند کردن هزینهها مفید واقع شود.
نویسنده: سیدحامد رضوی، فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات و برنامهریزی اوقات فراغت، دانشگاه علم و فرهنگ