تکامل استارتاپ- محمدجواد داورخواه

تعداد بازدید:۱۴۴۷
تکامل استارتاپ- محمدجواد داورخواه

 

تکامل استارتاپ

 

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند. سرمایه‌گذارها به ‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند و بنابراین هزینه راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

 

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند (به انگلیسی: startup weekend) یک رویداد آموزشی- تجربی (experiential education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت‌کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

این برنامه جهانی تا به حال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز جمعه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز یکشنبه ادامه دارد. البته این زمان در ایران و برخی کشورهای اسلامی از چهارشنبه تا جمعه می‌باشد. در این برنامه شرکت‌کنندگان (کمتر از ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیأت داوران که متشکل از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارایه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و... حمایت تجاری می‌گردد.  

در ایران می‌توان به استارتاپ ویکند گردشگری دانشگاه شهید بهشتی 21 تا 23 شهریور 97، استارتاپ ویکند گردشگری و توسعه پایدار دانشگاه تهران 16 تا 18 اسفند 96 و اولین استارتاپ ویکند گردشگری در فضای مجازی دانشگاه علم و فرهنگ 17 تا 19 آذر اشاره نمود.

 

نویسنده: محمدجواد داورخواه، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری