تعریف بخش‌های صنایع فرهنگی- مهدیه شهرابی فراهانی

تعداد بازدید:۱۴۲۱
تعریف بخش‌های صنایع فرهنگی- مهدیه شهرابی فراهانی

 

تعریف بخش‌های صنایع فرهنگی

 

طراحی:

به دانش ایجاد یک طرح از تصویری ذهنی، خیالی یا واقعی گفته می‌شود. طراحی در معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را دربر می‌گیرد. طراحی در دو حوزه کلی مطرح می‌شود: یکی drawing است که شامل برداشت‌های شخصی، احساسات فی‌البداهه و تجربه‌های آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روش‌های متنوع می‌باشد؛ و دیگری design است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایه اصول طرح، برای مخاطبین معین است و جنبه کاربردی دارد، مانند رشته‌های طراحی صنعتی، طراحی معماری، طراحی گرافیک و طراحی لباس.

 

رسانه‌های صوتی و تصویری:

واژه رسانه، گاه به معنای مفرد و گاه به معنای جمع به کار می‌رود، معادلی برای واژه ‌Medium  (رسانه) و نیز Media  (رسانه‌ها) است. همان‌طور که از واژه‌ رسانه هم مشخص است، مأموریت رسانه، رساندن است. مستقل از تاریخچه‌ این واژه، امروزه معمولاً آنچه به عنوان رسانه در گفتگوها و مقالات و نوشته‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، به رسانه‌های ارتباطی (Communication Media)  اشاره دارد. رسانه وسیله‌ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، رسانه، وسیله حامل پیام از فرستنده به گیرنده است؛ که می‌توان آن را به دو گروه صوت مانند رادیو و تصویر مانند تلویزیون و سینما تقسیم نمود. 

 

رسانه‌های مجازی:

رسانه‌هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه‌های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)،  سرویس‌های مخابراتی از قبیل MMS وSMS  و سایر اشکال شبکه‌های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مانند آنها.

 

گردشگری و میراث:

تمامی فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط با صنعت گردشگری و میراث یک سرزمین که برگرفته از تاریخ و فرهنگ و تمدن آن منطقه می‌باشد. از جمله می‌توان به موزه‌ها، صنایع دستی، آثار تاریخی و فرهنگی، آثار طبیعی و رویدادهای گردشگری اشاره نمود.

 

سرگرمی:

تمامی فعالیت‌هایی که جهت تفریح و سرگرمی افراد یک جامعه انجام می‌گیرد. از جمله پارک‌ها و مجموعه‌های تفریحی.

 

نشر:

این اصطلاح از زمان گذشته به توزیع آثار چاپی مثل کتاب و روزنامه اطلاق می‌شد، اما با بروز سیستم‌های اطلاعات دیجیتال و اینترنت، هدفِ نشر گسترده شده‌است و منابع الکترونیک مانند نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها و مجلات و همچنین میکروپابلیشینگ، وبگاه‌ها، وبلاگ‌ها، نشر بازی‌های ویدئویی و مانند آن‌ها را دربرمی‌گیرد.

 

هنرهای تجسمی:

هنرهای تجسمی که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.

 

نویسنده: مهدیه شهرابی فراهانی؛ دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و کارشناس معاونت فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی